21. října 2022 - 29. ledna 2023
|
Linky komiksuZápadočeská galerie v Plzni — Výstavní síň „13”, Pražská 13, Plzeň21. října 2022 - 29. ledna 2023
Zásadní součástí komiksu je kresba. Kresba, která v sekvencích tvoří příběh, obrazové vyprávění. Komiksový autor je kreslíř – kreslíř figuralista, musí zvládnout udržet výrazný styl, atmosféru příběhu v obrazovém vyprávění v řadě za sebou jdoucích obrazových sekvencích. Jaké jsou a byly kresebné možnosti výrazného českého komiksu? Jak se umělci vzájemně inspirovali? A odpovídá publikovaný a populární výsledek komiksu jejich vlastnímu kresebnému dílu? Výstava v komparacích kresby a tištěných výsledků, v řadě odkazů (linků) poukazuje na vzájemné inspirace a stylové projevy výrazných kreslířských osobností českého komiksu od jeho počátků v 19. století do současnosti. „Linky komiksu“ zkoumají vlivy, trendy a propojení českých a světových autorů napříč dějinami komiksu od poloviny 19. století až po současnost. Termín "linka" však neznamená jen pouhou kresebnou čáru, ale také kontinuální propojení jednotlivých autorů v čase a prostoru. Záměrem výstavy je prezentovat konkrétní (evidentní) příklady výtvarných vlivů – ať už přiznaných (např. forma citace, homage) či jinak doložitelných. Výstava sestává celkem ze čtyř stěžejních „linek“ – buschovsko-hergéovská, alšovsko-ladovská, moebiovsko-saudkovská a rychlošípácká. V rámci každé linky jsou představení klíčoví autoři (Wilhelm Bush, Benjamin Rabier, Hergé, Charles Burns, Václav Šlajch, Tomáš Motal – Mikoláš Aleš, Josef Lada, Marek Čolek, Marek Rubec, Jiří Franta – Jean Giraud (Moebius), Kája Saudek, Libor Páv, Jan Patrik Krásný, Karel Jerie – Jan Fišer, Marko Čermák, Bohumil Konečný, Jiří Grus, Tomáš Staněk a další) buď originální kresbou, nebo tištěnými médii či konkrétními vydanými komiksy. Na výstavě je k vidění přes 100 exponátů: kresby, grafiky, knihy, plakáty i komiksové sešity – například originální kresby k příběhu Rychlých šípů, plakáty a komiksy Káji Saudka, ale i díla od Mikoláše Alše a Bohumila Konečného ze sbírek ZČG. |