23. dubna 2022 - 27. listopadu 2022
|
Rony Plesl: Stromy rostou z nebeDům umění města České Budějovice — Galerie současného umění a architektury, Náměstí Přemysla Otakara II. 3823. dubna 2022 - 27. listopadu 2022
Výstava, která je oficiální součástí sekce Collateral Events v rámci Biennale Arte 2022, představuje monumentální site-specific instalaci skleněných plastik v renesančním kostele Santa Maria della Visitazione. Byla vytvořena pro 59. Mezinárodní bienále výtvarného umění v Benátkách a přináší světovou premiéru nové revoluční technologie tavení skla Vitrum Vivum. Výstava se koná Site-specific instalace českého umělce a sochaře Ronyho Plesla představí čtyři monumentální skleněné plastiky v prostoru renesančního kostela Santa Maria della Visitazione v benátské čtvrti Dorsoduro. Vznikla díky nové unikátní technologii tavení skla, která umožňuje vytvořit skleněnou plastiku bez jakýchkoli omezení. Výstava, kterou kurátorsky připravila historička umění, galeristka Rony Plesl zkoumá možnosti skla a skleněné plastiky již čtyři desetiletí. Odjakživa ho hluboce fascinovala a inspirovala geometrie, intimita italské renesance a architektonická opulence baroka. Na začátku profesní dráhy strávil čtyři roky na benátském ostrově Murano, kde se seznamoval se skleněným materiálem a učil se řemeslu u italských sklářských mistrů. Ve spolupráci s profesionály v oboru začal posouvat perspektivy výroby skla a jeho možností jak na poli současného umění, tak v rámci vlastní tvorby. Technologie Vitrum Vivum, navazující na staletou tradici řemeslné výroby českého křišťálu, obohacuje toto dědictví řemeslných technik o revoluční postupy. Umožňuje tvorbu trojrozměrných skleněných plastik bez jakýchkoli omezení. Unikátní proces spočívá v odlévání skla, podobně jako je tomu u bronzu, kdy umělec získává plnou uměleckou svobodu nad tvůrčím procesem. Ten začíná Prostorové řešení instalace, jehož autorem je architekt Josef Pleskot, respektuje proporce renesančního architektonického kánonu symetrie a perspektivy. Chrámové lodi kostela z období raného cinquecenta dominují čtyři skleněné monolity. Tři skleněné plastiky z čirého křišťálu (z nichž každá váží 600 kg a měří přes 2 metry) s otiskem kůry osmdesátiletého dubu nalezeného v severočeských lesích jsou vertikálně vztyčeny v samém středu prostoru a zrcadlí rytmus oltářních sloupů. Dokonalost kůry zdůrazňuje haptický charakter materiálu, průsvitný povrch vyzývá diváka k pohledu do nitra a vybízí k interpretaci imaginární cesty za pravou podstatou. Křišťálové kmeny v nadživotní velikosti rovněž odkazují k symbolické konstelaci čísla tři a k františkánské tezi o komplementaritě přírody a člověka. Poslední strom, umístěný poblíž oltáře, je položen jako horizontála protínající předchozí krajinný výjev. Kůra stromu se zde proměňuje v lidskou figuru a symbolizuje tak duchovní a transcendentální poselství transformace. Strom pokrytý basreliéfem těl Ježíše Krista je provedený ve smaragdově zářivém uranovém skle a prostupuje prostor tajemným, mnohoznačným světlem. Tajuplnou vnitřní záři a jasně žlutozelenou barvu mu propůjčuje radioaktivní uranové sklo, využívané v Čechách již od období baroka. Instalace Stromy rostou z nebe se navrací k otázkám o podstatě lidské existence a zve na cestu introspekce v rámci kontinuální metafory skla coby živého materiálu. Prolíná se tak s tématem 59. Mezinárodního bienále výtvarného umění nesoucího název Il latte dei sogni I The Milk of Dreams, který si z knihy Leonory Carrington vypůjčila kurátorka bienále Cecilia Alemani. Vyzývá nás, abychom překročili sebe sama, nahlédli na život prizmatem imaginace a vydali se na pomyslnou cestu skrze metamorfózy těla a definice lidství. Výstavu doprovází katalog s texty kurátorky a galeristky Lucie Drdové, umělce a šéfkurátora Domu umění České Budějovice Michala Škody a básníka a prozaika Petra Borkovce. Katalog vychází v českém, anglickém a italském jazyce. Dům umění města České Budějovice — Galerie současného umění a architektury |