6. března 2022 - 5. června 2022
Margita Titlová Ylovsky |
Margita Titlová Ylovsky na Hluboké 2022Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou 1446. března 2022 - 5. června 2022
Margita Titlová Ylovsky (*1957, Praha) je multimediální výtvarnice, absolventka Akademie výtvarných umění v Praze v roce 1983. Umělkyně náleží k silné generaci výtvarníků, kteří se začali prosazovat v osmdesátých letech minulého století a představovali alternativu k oficiální umělecké scéně komunistického Československa. Autorka je známá experimentátorka s performativními sklony s principy vycházejícími a reagujícími na tělesnost. Práce je mnohdy založená na spontánnosti a náhodě jako důležitém tvůrčím prvku. Zajímají ji různé typy energií, otázky identity, intimity, vztahy mezi mužem a ženou, které zkoumá a projektuje do svých kompozic. Tvorbu lze rozdělit do několika fází, které mohou posloužit i coby průvodce po moderním umění druhé poloviny 20. století. Mezi dnes již legendární akce patří instalace z osmdesátých let, kdy vystavovala na Setkání ve Stromovce na tenisových dvorcích (1982), na výtvarném sympoziu Chmelnice v Mutějovicích (1983). Vlastní místo má sólová ilegální výstava Vyhořelý Veletržní palác (1984), kde představila velkoformátové kresby. V této době detekuje především akční umění, landart a bodyart. Klade důraz na gesto, rukopis a materii klasických i experimentálních výtvarných prostředků. Počátkem devadesátých let reflektuje formy tělesnosti, emocí a vztahů. Zásadní expozicí je výstava Rokoko nyní v roce 1992 v galerii ÚLUV v Praze. Polemizuje se zažitými standardními zobrazovacími stereotypy mediální kultury. Výrazněji experimentuje s různými energiemi, fyzikou a depersonalizací. Výsledkem jsou výstavy Láska panenek a Chymická zahrada - řád a organický chaos, která je zároveň předělem k další originální činnosti, kdy zvláště po roce 2000 Margita Titlová Ylovsky syntetizuje svá poznání a navrací se také k počátkům své tvorby, které rozhojňuje o další prvky vědecko-technického aparátu, jehož využití zkoumá v různých podobách. |