30. března 2022 - 24. dubna 2022
Lawrence Carroll |
Lawrence Carroll: Works / Práce 1985 – 2019Dům umění města České Budějovice — Galerie současného umění a architektury, Náměstí Přemysla Otakara II. 3830. března 2022 - 24. dubna 2022
Typickým rysem Carrollových intimních děl je pocit ticha, melancholie, předmětový charakter a obyčejnost obrazů, vycházející z naprosté oproštěnosti jakékoliv ilustrativnosti a vztahu k danému prostoru. Samotná díla pak vytváří konstelace, jako například světlo a stín, měřítko – prostor, barva – tvar, předmět a prázdno. Lawrence Carroll se narodil roku 1954 v australském Melbourne, vyrůstal v Kalifornii, žil v New Yorku a v posledních létech v italských Benátkách a především v Bolseně. V době přípravy této českobudějovické výstavy nečekaně / v květnu 2019 / zemřel v Kolýně nad Rýnem. Má za sebou nespočet samostatných i kolektivních výstav po celém světě. Mezi nimi si zvláštní zmínku zasluhují – účast na Benátském bienále 2013, jako součást Vatikánského pavilónu, a Documenta IX. Rovněž výstavy v galeriích MAMbo – Museo d’Arte Moderna di Bologna, City Gallery v Dublinu – The Hugh Lane, v Casal Solleric v Palmě de Mallorca a v Jumex Collection v Mexico City, Museo Vela ve švýcarském Ligornettu a obzvláště pozoruhodný projekt připravený pro Muzeum umění Kloster Unser Lieben Frauen v Magdeburku. Výstavě v Českých Budějovicích předcházel projekt Everyday I am here v FOXJENSEN Gallery Sydney a probíhá souběžně s výstavou v italské Neapoli. Dílo Lawrence Carrolla se pohybuje na pomezí mezi kresbou, malbou a sochařstvím, vždy s velice citlivým poeticko spirituálním nádechem. Patrna je zde přítomnost zkoumání jistých minimalistických trendů, kdy se mu však daří osobitým způsobem překračovat jejich hranice. Díla vyznačující se emociálními vlastnostmi se povětšinou nesou v zemité barevnosti, a ač prostřednictvím prostých materiálů, dokáží ve své tichosti a obyčejnosti navozovat zážitky, blízké podobám meditace. Carrollova díla jsou často také nazývána jako deskové / stolní / malby. Samotná dřevěná deska je základem pro následné autorovy struktury, které on sám vnímá jako kresbu, kterou možno neustále měnit. Nelze také nezmínit určitou Carrollovu spřízněnost s Giorgiem Morandim, vyznačující se neustálým hledáním poetického potenciálu každodenních předmětů, s hlubokým zájmem o jejich strukturu a fyzickou přítomnost v prostoru i nuance přirozeného světla. Stejně jako lásku ke Giottovi, jehož malby a zvláště pak fresky v Assisi, kam často cestoval, mu byly velkou inspirací. Tato českobudějovická výstava, stojící na základech postavených ještě za Lawrencovy přítomnosti, vznikla za přispění jeho ženy Lucy Jones Carroll. Svým ač komorním, tak retrospektivním charakterem nabízí důstojný diskurz do tvorby nejen mimořádného a uznávaného umělce, ale především výjimečného člověka. „Malba je pro každého něco jiného. Bez ohledu na to, zda se na ni díváte nebo ji tvoříte. Neexistuje jeden způsob, jak malbu pochopit a neexistuje jeden způsob, jak ji vytvořit. A tak tomu i navždy bude. Mé malby nejsou založeny na politice nebo na neklidu světového dění. Mé malby jsou založeny na momentech téměř ztracených v uplývajícím dni. Tyto momenty si nesu s sebou uschované, pohřbené v životě, který plyne v naději, že je zachráním a dám jim důstojnost, kterou si zaslouží.“ Lawrence Carroll Dům umění města České Budějovice — Galerie současného umění a architektury |