ArtshopPodpořte násInzerujte u nás

  • English (UK)
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Newsletter
  • O nás
  • Artshop
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Newsletter
  • O nás
  • Artshop
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Domů
  • Probíhající výstavy

Pavel Skrott: Plaché světlo

Galerie Jiřího Jílka, Sady 1. máje, Šumperk 

5. ledna 2022 - 30. ledna 2022

7770_Legoluna__2020300.jpg

Pavel Skrott, Legoluna, 2020, fix na papíře, 76,5 x 70 cm

Pavel Skrott, Legoluna, 2020, fix na papíře, 76,5 x 70 cm

 
  • Domů
  • Probíhající výstavy

Pavel Skrott: Plaché světlo

Galerie Jiřího Jílka, Sady 1. máje, Šumperk 

5. ledna 2022 - 30. ledna 2022

„Ke kresbě krajiny se v poslední době často vracím. Nemám rád zimu a sníh, a přesto mi přijde nejkrásnější zasněžená krajina. Mám rád bezmračně jasnou oblohu, ale kreslím těžké mraky. Když pracuji, poslouchám hodně hudby, ale do svých kreseb se snažím vložit co nejvíc klidu a hlavně ticha, které chápu jako jeden z atributů přírody“, napsal ke své první výstavě do listů v roce 2007 Pavel Skrott.

Po patnácti letech přichází s hustou sítí tenkých čar černým fixem. Vzdal se v ní přírody v jejím zrcadlení. Staví na průběhu kresby a namísto do viděné krajiny noří se do prostředků její vlastní řeči. Volí jednoduchá řešení a náhoda je jeho spoluhráčem. Řadí a vrství čáry až k přečernění plochy. Kreslí z nutkavé potřeby rytmicky opakovaných, volných tahů ruky. Ptá se kresbou a podřizuje tomu, co mu napoví a kam ho sama vede. Kromě běžné skladby prvků uvnitř jedné plochy rozvěšuje na zeď vedle sebe několik úzkých pruhů shodné výšky, uspořádaných mezerami do celistvých sestav diptychů nebo triptychů. Křížením a řazením překrývaných čar blednoucího fixu rodí se bohatá škála jeho jemných tónů, které postupným vyšeptáváním a provlhčením vodou přecházejí do tyrkysové a z ní až do růžovofialova, do nečekaných „barev černé duhy“.

Podobně jako předloni u zlínské sklářky Miroslavy Ptáčkové je mu forma obsahem, a přece je tu příroda ve svém vnitřním uspořádání přítomna i bez přesnějšího vymezení. Roláží, tady přesouváním rozstříhaných pruhů z několika vlastních kreseb stává se vodní hladinou a měsíc, jako ztvrzení jednoty obecného s určitým, je připomínkou bezprostředně viděného.

Mastnými prsty někde sníží savost papíru a oslabí příští vrchní vrstvy nebo je podkreslí tvarem kruhu, aby pak z nitra výsledné kresby vystupovalo sotva tušené, plaché světlo měsíce. Střídmě i tajemně snoubí temnotu se světlem a navzdory proměně potkává se kdysi nejmladší autor galerie v návratu do ní s krajinou mraků svého počátku.

Miroslav Koval

Galerie Jiřího Jílka


 

 

Dolákova 536/24, Praha 8
Tel. +420 777 800 383

Číslo účtu: 1035370305/5500

Copyright © 2021 České galerie.
Všechna práva vyhrazena! výstavy

Naši partneři

Podpořte nás

Ochrana osobních údajů

Nastavit cookies

 

vystavnik