11. května 2021 - 23. května 2021
|
Cyril Urban: Mysterium časuGalerie výtvarného umění v Hodoníně, Úprkova 2, Hodonín11. května 2021 - 23. května 2021
Kolekce obrazů a grafik Cyrila Urbana představí bohužel již uzavřené dílo jednoho z předních výtvarných umělců našeho regionu. Jeho svébytná umělecká tvorba vyrůstala z inspirace nekonečnou proměnlivostí a krásou přírody, konkrétně krajiny lužních lesů, kterou dokonale poznal a dokázal ji transformovat do barevně kultivované, harmonické a citlivé výtvarné řeči. Cyril Urban patřil k těm výtvarníkům, kteří velmi citlivě vnímali roli světla v krajině, zejména krajině lužních lesů v okolí Břeclavi. Ta se rodáku ze severní Moravy, stala druhým domovem a celoživotní velkou inspirací. Vždyť žhnoucí slunce a ostré kontrasty světla a stínů patří neodmyslitelně k charakteristickým rysům právě zdejší krajiny polí, vinohradů a lužních lesů. Na svých častých toulkách přírodou zachycoval do svých skicáků proměny krajiny nejen v průběhu ročních období, ale i během dne. O tom, že byl bravurní kreslíř, svědčí právě tyto skicáky. Jsou v nich záznamy detailů vegetace, stromů, kamenů a také odlesků světla na hladinách tůní v lužním lese nebo slepých ramen Dyje. Všechny tyto záznamy pak přetvářel ve svém domácím ateliéru do citlivých a barevně vytříbených kompozic abstrahovaných tvarů s vysoce emotivním nábojem. Rozvíjel je ve výtvarných metaforách nepochybně i pod vlivem vážné hudby, která jej při jeho tvorbě provázela. Hudbu nejen slyšel, ale i viděl, jak se jednotlivé tóny linou prostorem a rozplývají se, ale on je dokázal zachytit a převést barvou a výtvarným jazykem do svých kompozic. Asi nejvíc zaznívá z jeho akvarelů a kvašů ze série nazvané Snová realita, tento cyklus vznikal v rozmezí let 1996 - 1998. Prvořadou roli v něm sehrála autorova umělecká imaginace, díky níž vznikla celá řada prací, která v sobě má něco až neskutečně křehkého a vrcholně poetického. Jsou to obrazy založené na niterném osobním prožitku a kreativní transpozici reality K dílu Cyrila Urbana neodmyslitelně patří i tvorba grafických listů, které pečlivě a s pokorou k řemeslu vytvářel u svého pracovního stolu. Aby našel adekvátní výrazové prostředky k vyjádření svého uměleckého sdělení, věnoval pozornost co nejlepšímu zvládnutí řemesla a zdokonalení techniky. Ve snaze zobrazit co nejúčinněji bohatství přírodních struktur rozvinul Cyril Urban svůj grafický rukopis do obdivuhodné rozmanitosti a jemnosti. Na jeho grafických listech můžeme obdivovat jemné valérové hodnoty a mimořádný cit pro barevné nuance. Nejvíce mu konvenovala technika mezzotinty, akvatinty nebo leptu. Tam, kde chtěl stylizovat přírodní strukturu v lineárním dekorativním rytmu, využíval dřevořezu. Kurátorka výstavy – PhDr. Ilona Tunklová. |