Podpořte násNewsletter Inzerujte u nás

  • English (UK)
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Ke stažení
  • O nás
  • Newsletter
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Ke stažení
  • O nás
  • Newsletter
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Domů
  • Probíhající výstavy

Alexandr Vladimír Hrska: Model v pose Venuše

GAVU — Galerie výtvarného umění v Chebu, Náměstí Krále Jiřího z Poděbrad 16 

10. září 2020 - 17. ledna 2021

 
  • Domů
  • Probíhající výstavy

Alexandr Vladimír Hrska: Model v pose Venuše

GAVU — Galerie výtvarného umění v Chebu, Náměstí Krále Jiřího z Poděbrad 16 

10. září 2020 - 17. ledna 2021

Opus Magnum

Alexandr Vladimír Hrska (1890–1954) se po studiu na pražské Akademii prosadil jako scénograf. V roce 1916 se oženil s Marií Machoňovou, sestrou architekta Ladislava Machoně. Při angažmá v Brně se na sklonku roku 1921 seznámil s tanečnicí Zdenkou Podhajskou (1901–1991). Vztah zralého malíře a mladičké dívky brzy přerostl ve vzájemnou vášeň. Přestože v roce 1922 Hrskova manželka vztah odhalila a malíř ho slíbil ukončit, oba milenci se ještě nějaký čas stýkali. Svědčí o tom i rozměrná malba Model v pose Venuše z roku 1924, v níž Podhajskou zachytil v parafrázi Botticelliho Zrození Venuše. Hlavním důvodem konce jejich vztahu však byla úspěšná mezinárodní kariéra Zdenky Podhajské, která ji natrvalo odvedla z Prahy. Odešla do Paříže, kde se stýkala s řadou českých umělců včetně Bohuslava Martinů, který působil jako korepetitor v její taneční škole. Seznámila se zde s futuristy a od roku 1924 tančila v pantomimách Enrica Prampoliniho, s jehož souborem Teatro della Pantomima Futurista objela řadu evropských metropolí.

Kurátor David Chaloupka

GAVU — Galerie výtvarného umění v Chebu


 

 

Dolákova 536/24, Praha 8
Tel. +420 777 800 383

Číslo účtu: 1035370305/5500

Copyright © 2021 České galerie.
Všechna práva vyhrazena! výstavy

Naši partneři

Podpořte nás

Nastavit cookies

 

vystavnik