7. září 2018 - 4. listopadu 2018
|
Rok 1918 a umění v Plzni. Čsl. samostatnost v historii plzeňského uměleckého života 1914–1938Západočeská galerie v Plzni - Výstavní síň „13“, Pražská 13, Plzeň7. září 2018 - 4. listopadu 2018
Kurátor: Petr Jindra Vznik Československa 28. října 1918 představoval pro regionální umělecký život silný podnět. Demokratický étos samostatné republiky vyzýval k emancipaci regionální kultury, kterou centralistický, hierarchizovaný kulturní model monarchie přehlížel. Tak se v Plzni, významném průmyslovém městě, které však bylo umělecky prostředím opožděným a provinciálním, formuje již od roku 1919 spolková podoba výtvarné organizace, která měla napomoci, aby se místní výtvarné umění, jeho autoři a publikum, stali rovnocennou složkou moderní kultury samostatné republiky. Idea republiky a její demokratický étos současně prostupovaly myšlenkové klima místního kulturního života a utvářely je. Prostřednictvím osobností jakými byli Josef Hodek, Jan Konůpek, Bohumil Krs, Bohumil Polan, František Pořický, Josef Skupa a jiní, se v Plzni formovala moderní, otevřená a podnětná umělecká a myšlenková kultura, jež kladla důraz na hodnoty společenské, prostoupené masarykovskými ideály, i rozvoj autentické individuální osobnosti člověka. Výstava pojednává téma ve třech kapitolách: Reflexe války, Samostatná republika: výtvarná kultura a společnost 1919–1938 a Myšlenkové klima: Bibliofilia, paedagogica et erotica. V první části nazvané Reflexe války sleduje, jak se v díle plzeňských umělců projevila přímá zkušenost první světové války. Autenticky ji odráží vizuální dokumenty z ruky předních plzeňských umělců meziválečné doby, kteří strávili několik let na frontě: dva sešity ilustrovaného válečného deníku Bohumila Krse (1890–1962) a dvě ilustrované autorské knihy Josefa Hodka (1888–1973) Mildě: Dojmy a nálady (1916–1917) a L. P. 1918. Snad již poslední. Reflexe války má v těchto dokumentech povahu moderního svědectví garantovaného bezprostřední zkušeností subjektu. V plzeňském prostředí vznikla i díla, která válku reflektovala alegorickou ikonografií: obraz Triumfátor Josefa Mandla (1874–1933), představitele ve své době již anachronního novoromantického symbolismu, a malba Jindřicha Duchoslava Krajíčka (1867–1944) Magna est vis humanitatis. Ta je ikonografickou travestií degradace hodnot evropské kultury a civilizace, založenou na sarkastickém alegorickém komentáři k slovům „veliká jest síla lidskosti“ z 63. odstavce Ciceronovy řeči na obhajobu Sexta Roscia Amerina nespravedlivě obviněného z otcovraždy. Idea demokratického státu transformovala monarchistický hierarchický a centralistický model kultury do horizontálně rozložené struktury a stimulovala v krajských městech snahy o organizování spolkového výtvarného života. Druhá část Samostatná republika: výtvarná kultura a společnost 1919–1938 sleduje mnohostrannou kulturní aktivitu, kterou v Plzni povzbuzoval nárok na vlastní, moderní kulturní a umělecké výsledky, které by město plnoprávně zařadily do kulturního života státu. V roce 1919 zde vznikly paralelně dvě organizace: konzervativní Spolek výtvarníků plzeňských a progresivní Umělecká skupina, kterou založili zčásti umělci s pražským zázemím působící jako učitelé v Plzni Jan Konůpek (1883–1950) a František Pořický (1880–1950) a o málo mladší plzeňští umělci Václav Patzak (1891–1954), Bohumil Krs a Josef Skupa (1892–1957), absolventi pražské uměleckoprůmyslové školy. První organizace existovala do roku 1925, druhá představovala efemérní, ale významný jev. Zanikla již po své první výstavě na podzim roku 1919, přinesla však do plzeňského prostředí moderní umělecké uvažování. V roce 1925 vzniklo Sdružení západočeských výtvarných umělců, která na tento ideový odkaz navázalo a pokusilo se spojit lokální kulturní identitu s moderním programem Skupiny. Svoji činnost zahájilo výstavou pražského Spolku výtvarných umělců Mánes. Třetí část Myšlenkové klima: Bibliofilia, paedagogica et erotica se zabývá ideovou atmosférou meziválečného Československa. Charakterizuje ji duch panteismu, ve kterém spatřoval Walter Benjamin religiózní rys modernity. V regionální kultuře se projevil estetickou valorizací smyslové krásy a erotiky, nebývalým rozvojem knižní kultury, ale také estetické výchovy, kde se klade důraz na osobitost žáka a emocionální složky činné při jeho vzdělání v duchu Masarykova výroku „člověk nemá jen hlavu, ale také srdce“. V Plzni vznikl v roce 1923 jedinečný projekt výstavy výtvarných prací žáků základních, středních a vyšších škol. Působil zde mimořádný pedagog František Pořický, autor zajímavé vzdělávací metodiky, kterou sepsal v rukopise nazvaném Eidetická výchova. Domyšlený Nietzsche a Schopenhauer. Soudíme-li z lokálních dějin, byla v meziválečných letech výchova uměním silným tématem.
|