19. května 2018 - 19. srpna 2018
|
Richard Wientzek: KresbyNárodní galerie v Praze - Klášter sv. Anežky České, U Milosrdných 17, Praha 119. května 2018 - 19. srpna 2018
Kurátor: Christian Forster Manažer projektu: Filip Votava Refektář a kapitulní síň kláštera sv. Anežky České https://www.ngprague.cz/exposition-detail/richard-wientzek-kresby/ „Kresba je moje královna. Dovoluje mi reprodukovat všechny materiály a předměty, ale na rozdíl od malířství a fotografie nepřipouští žádné triky ani chyby: What you see is what you get.“ (Richard Wientzek) Průřez kreslířským dílem německého umělce Richarda Wientzeka (*1970) nachází vhodný výstavní prostor v místnostech klauzury Anežského kláštera. Richard Wientzek nazývá svá zátiší „světskými zbožnými obrázky“, čímž zdůrazňuje propojení se středověkou formou obrazu, u níž intenzivní prohlížení bylo zdrojem náboženského povznesení mysli. Divákovi zůstal zachován požitek z detailně blízkého pohledu na předměty reprodukované v duchu extrémního verismu, jež si však ponechávají rovněž symbolickou kvalitu. Richard Wientzek portrétuje předměty každodenního života ‒ potraviny, hračky, módní doplňky, bankovky, knihy a vycpané ptáky ‒ a aranžuje je do zátiší, jež vyprávějí příběh. Názvy některých obrazů přispívají k zašifrování situace, většinou však nabízejí ironický komentář k tomu, co vidíme. Richard Wientzek kreslí svoje objekty vždy v měřítku jedna ku jedné, většinou při pohledu shora a s jednotným vedením světla na bílém podkladu. Vzhledem k omezením, která si sám vytkl, se jeho technické prostředky omezují jen na tuš a pastelky. Bodování navozující šerosvit a plastickou kvalitu je technika vypůjčená z archeologické dokumentace, technika, kterou Richard Wientzek v kontextu vědy o starověku dlouho zkoušel a zdokonaloval. A tak cílem dokonce i toho nejmenšího formátu je učinit na diváka mocný dojem pečlivostí, s jakou byla provedena každá skvrna na ztvárněné ploše. „Způsob práce je vždy viditelný. Po vytvoření obrysů a stínových partií s tisíci nepatrnými body tuší je každý pór papíru nasycen nanesením několika vzájemně se překrývajících vrstev zhotovených pastelkami. Co potřebuji: Objekty, list papíru a pastelky na stole. A čas, dokud věci z papíru nevyrostou. To je, přiznávám, stručné shrnutí komplexního pracovního a myšlenkového procesu.“ Předmětně pracující umělec neprošel školením na žádné umělecké akademii, ale začal v praxi užitého umění. Roku 2002 vystavoval jako člen skupiny Monochrom na 25. bienále v São Paulo a několik let experimentoval s kolegy z této vídeňské umělecké skupiny a s dalšími spřátelenými umělci s různými formami mediálního umění, dokud se roku 2005 zcela neupsal klasickým žánrům malířství a kresby. Od té doby se mimo jiné zúčastnil těchto skupinových výstav: Ze samostatných výstav uveďme: Současný Catalogue raisonné kreseb Richarda Wientzeka (německy/anglicky, vydal Kunsthaus Hannover v Kerber Verlag 2017, 256 stran) je k zakoupení během výstavy.
Národní galerie v Praze - Klášter sv. Anežky České
|