[sigplus] Critical error: Image gallery folder vystavy/minigalerie/2023-8-Bohemia-Kunsthalle is expected to be a path relative to the image base folder specified in the back-end.
23. března 2023 - 16. října 2023
|
BOHEMIA: Příběh fenoménu, 1950–2000Kunsthalle Praha, Klárov 5, Praha 123. března 2023 - 16. října 2023
[sigplus] Critical error: Image gallery folder vystavy/minigalerie/2023-8-Bohemia-Kunsthalle is expected to be a path relative to the image base folder specified in the back-end. Z poválečné Paříže a New Yorku přes bujarý Londýn šedesátých let až po svobodomyslné umění Teheránu či Pekingu: Kunsthalle Praha prozkoumá fenomén bohémy. BOHEMIA: Příběh fenoménu 1950–2000 Vystavující umělci a umělkyně: Neville D’Almeida a Hélio Oiticica, Roy Arden, David Bailey, Alvin Baltrop, Bill Brandt, Trisha Brown, Rudy Burckhardt, John Deakin, Stan Douglas, Ed van der Elsken, Robert Frank and Alfred Leslie, William Gedney, Nan Goldin, Tomislav Gotovac, Bob Gruen, Richard Hamilton, Peter Hujar, Libuše Jarcovjáková, Jess, Patricia Jordan, Jules Kirschenbaum, Jorge Lewinski, Fred W. McDarrah, Babette Mangolte, Alice Neel, Gabriel Orozco, Bill Owens, RongRong, Ken Russell, Bijan Saffari, Joan Semmel, Anita Steckel, Thomas Struth, Edmund Teske, Wolfgang Tillmans, Wang Jin, David Wojnarowicz, Martin Wong, Zhang Huan. Rok po zahájení provozu přichází pražský prostor pro současné umění Kunsthalle Praha s mezinárodní multioborovou tematickou výstavou Bohemia: Příběh fenoménu, 1950–2000. Připravil ji hostující kurátor a publicista Russell Ferguson z Los Angeles. Bohemia propojí díla sedmatřiceti umělců a umělkyň, mezi nimiž figurují rozmanité osobnosti jako Alice Neel, Wolfgang Tillmans, Nan Goldin, Libuše Jarcovjáková, Bijan Saffari, Martin Wong, Stan Douglas, David Wojnarowicz, Roy Arden a řada dalších. Někteří z těchto umělkyň a umělců se na společné výstavě objeví vůbec poprvé. Pro většinu platí, že jejich díla byla v České republice dosud k vidění zcela zřídka. Výstava pokrývá období od padesátých let minulého století až do počátku nultých let tohoto milénia a zahrnuje různá média, převážně fotografii, video a malbu. Kaleidoskopický zážitek končí na přelomu století, kdy bohéma – ač stále celosvětový fenomén – začíná ztrácet na obrátkách kvůli prudkým společenským proměnám. Už od svého zrodu v polovině 19. století v Paříži byla myšlenka bohémství významnou složkou umělecké identity. Bohemia jakožto region, tedy Čechy v latině, propůjčila své jméno kulturnímu hnutí a životnímu stylu. Jeho hodnoty vždy vycházely z oddanosti umění v nejrůznějších podobách, z přijetí plné svobody, odmítání práce a konvenčních ambicí, a to i za cenu chudoby. „K neodmyslitelným charakteristikám bohémy patří, že se utvářela v reakci na buržoazní společnost. Nejprve se musí etablovat střední třída, teprve potom lze zavrhnout její hodnoty. A přestože umělci i dříve mívali pověst těch, kdo žijí mimo společenské normy, až v Paříži poloviny 19. století se tento způsob života plně ustavil a romantizoval,“ vysvětluje kurátor Russell Ferguson. Po více než století Paříž zůstala světovým centrem bohémského života. Výstava přináší nové pohledy na bohému druhé poloviny 20. století na několika místech celého světa, včetně Paříže, New Yorku, Londýna, San Francisca, Vancouveru, Teheránu, Záhřebu, Prahy nebo Pekingu. Kromě chronologického exkurzu do legendárních bohémských scén se věnuje i rozdílům a návaznostem, jimiž se různé projevy tohoto hnutí vyznačují. Výstava návštěvníky a návštěvnice zve na cestu do samých center bohémů, mezi komunity lidí, kteří se rozhodli žít mimo mainstreamové hodnoty a vytvářet vlastní umělecké subkultury. Se zaměřením na představy o fenoménu v průběhu času, vykresluje každý díl expozice jednu dekádu druhé poloviny 20. století a klíčovou metropoli, která reprezentovala jedinečný aspekt mezinárodní bohémské kultury. „Linie pařížské bohémy, která od svého vzniku pokračovala až do čtyřicátých let 20. století přes impresionismus, kubismus, dadaismus a surrealismus, je dobře zdokumentována a byla předmětem nespočtu výstav a publikací. Nejnovější projekt Kunsthalle Praha se zabývá projevy bohémy po druhé světové válce, a to nejen v Evropě, ale i na ostatních světadílech,“ doplňuje Christelle Havranek, hlavní kurátorka Kunsthalle Praha. Výstavu otevírají díla zachycující poválečnou Paříž plnou neutichajících kaváren a barů, mimo jiné fotografie ze série Eda van der Elskena nazvané Milostný příběh v Saint-Germain-des-Prés. Pozici Paříže následně převzal její zaoceánský rival New York a vystřídal ji v roli světového hlavního města bohémy. Stěžejní díla této éry zahrnují i krátký film Roberta Franka a Alfreda Leslieho Pull My Daisy (1959) nebo portréty radikální malířky Alice Neel. Výstava dále pokračuje zachycením „swingujícího Londýna“ šedesátých let, kde bohéma s nadšením přijala i módu a celebrity – díla této doby reprezentují například Richard Hamilton a Ken Russell. Se sílícím hnutím hippies se srdce bohémy během šedesátých let přesunulo do psychedelického San Francisca. Příchozí si mohou prohlédnout výjevy z proslulé čtvrti Haight-Ashbury na fotografiích Williama Gedneyho či snímky Billa Owense z festivalu v Altamontu. Poté se bohémská scéna vrátila do New Yorku, metropole snoubící se s nebezpečím a špínou, o níž se v sedmdesátých letech leckdo domníval, že se ocitá na pokraji nevratného úpadku. Výstižně ji ilustruje dílo Nan Goldin ve slide show pojmenované Balada o sexuální závislosti (1985) a instalace Nevilla D’Almeidy a Heilia Oiticicy CC5 Hendrixwar / Probíhající program Cosmococa. Od sedmdesátých let se již bohéma nekoncentrovala při jedné metropoli a v různých podobách začíná bujet v Teheránu (s elegantními kresbami tužkou od Bijana Saffariho), Vancouveru (s fotografiemi Roye Ardena), Záhřebu (s performancemi a fotkami Tomislava Gotovace) nebo v Praze. Českou bohému reprezentují snímky Libuše Jarcovjákové, průkopnice fotografického dokumentu ostrakizované LGBT scény v normalizačním Československu osmdesátých let. Závěr výstavy zachycuje melancholii přelomu století díly Gabriela Orozca z Mexika či Wolfganga Tillmanse z Londýna, která stále evokují hédonismus a bary Paříže 19. století, kde příběh bohémy začíná. Díky mezinárodním výpůjčkám z muzeí jako jsou Bronx Museum of the Arts, Art Institute of Chicago, Museum of Fine Arts v Houstonu, Jewish Museum v New Yorku, sbírky M+ Sigg Collection, Walker Art Center a J. Paul Getty Museum i ze soukromých sbírek a galerií jako jsou Marian Goodman Gallery, David Zwirner a Pace Gallery, zahrnuje výstava celkem sedmasedmdesát uměleckých děl. Projekt doprovází stejnojmenná, bohatě ilustrovaná kniha Russella Fergusona, která v mezinárodní distribuci vychází ve spolupráci s Hatje Cantz. V kapitolách s názvy jako „Opíjet se bez oddechu“, „Pop nebo trop“ a „Broadway vypadala tak středověce“ autor hlouběji prozkoumává nonkonformní umělecký životní styl, který nepřestává fascinovat. Výstava Bohemia: Příběh fenoménu, 1950–2000 bude otevřena od 23. března do 16. října 2023 a doprovází ji pestrý program debat, projekcí a workshopů. Kurátor výstavy Russell Ferguson působí jako profesor a výzkumný pracovník na University of California v Los Angeles. V letech 2001–2006 byl zástupcem ředitele pro výstavy a programy a hlavním kurátorem v Hammer Museum v Los Angeles. V rozmezí let 1991–2001 pracoval v Museum of Contemporary Art v Los Angeles, nejprve jako editor, poté jako kurátor. Zorganizoval řadu výstav, v Hammer Museum například Perfect Likeness (2015), výzkum současné fotografie, The Undiscovered Country (2004), přehled různých přístupů k reprezentaci v malbě, dále pak samostatné výstavy umělců a umělkyň jako Larry Johnson (2009), Francis Alÿs (2007), Wolfgang Tillmans (2006), Patty Chang (2005) a Christian Marclay (2003). V losangeleském Museum of Contemporary Art uspořádal výstavu In Memory of My Feelings: Frank O’Hara and American Art (1999), výzkum okruhu umělců, který se soustředil okolo básníka O’Hary, i souhrnné výstavy díla Liz Larner či Douglase Gordona (obě 2001). S Kerrym Brougherem uspořádal Open City: Street Photographs since 1950 (2001) pro oxfordské Museum of Modern Art a Damage Control: Art and Destruction since 1950 (2013) pro Hirshhorn Museum ve Washingtonu.
{gallery}vystavy/minigalerie/2023-8-Bohemia-Kunsthalle{/gallery} |