5. února 2019 - 31. března 2019
|
Jiří VotrubaArt & Event Gallery Černá labuť , Na Poříčí 25, 8.patro, Praha 15. února 2019 - 31. března 2019
https://www.cernalabut.cz/cs/?akce-art Kurátor: Martin Dostál Jiří Votruba (narozen 8. 12. 1946 v Praze) je zajímavý umělec na české scéně, který s úspěchem remixuje ve svých obrazech a dalších dílech strategie amerického malířství po druhé světové válce, okořeněné vizuálními zkušenostmi z Japonska, z komiksu i z grafického designu. Sám je pak na poli grafického designu velmi úspěšným tvůrcem, zaměřuje se v něm zejména na práci pro umělecké aktivity. V rámci Národního divadla kupříkladu dlouhodobě spolupracuje s Dětskou operou, pro kterou vytváří také originální výpravu. Na současné výstavě v Galerii Černá labuť představuje své současné práce, které rozvíjejí jeho dlouhodobé estetické strategie, současně se však v nich dostává ke slovu i jisté znepokojení ze stavu současné civilizace. Toto znepokojení není explicitně zdůrazňováno, tvoří spíše jeden z podtextů autorových obrazů. Ostatně Jiří Votruba je svým přístupem ke skutečnosti i k uměleckému prostředí bytostným optimistou, svět je pro něj krásné místo, ve kterém stojí za to vidět pozitivní možnosti, které nám poskytuje. Elektronkový trash, který zasírá planetu, dokáže využít jako svébytný asamblážový materiál, kterým artikuluje své obrazové vyprávění. Přes tento vstřícný postoj k odpadu, volně se vznášejícímu v kosmu barevné obrazové plochy, cítíme povzdech nad jeho všudypřítomností. Abstraktní obrazy s elektronickým trashem jdou ruku v ruce s díly, která rozvíjejí tématiku série Příliš mnoho lásky. Ty využívají multiplikaci různých motivů z normálního života, převedených a zjednodušených do reklamně grafické podoby, které zaplňují monochromní plochu obrazu. Evokují tak věčně se opakující životní stereotypy, které děláme, a mezi něž patří i mezilidské vztahy. Důležitou složku Votrubovy práce pak představují i jeho pop-artem nasáklé portréty, které se prostřednictvím originálních cutů dostávají i do prostoru. Zde umělec nezapře obdiv k ikoně amerického malířství Alexi Katzovi. Portréty, tento dnes nepříliš pěstovaný obor malířského umění, zahrnují jak anonymní typy z ulice, tak osoby, se kterým umělec přichází do osobního kontaktu, a také kultovní postavy z politické, ale i komiksové reality. Princip komiksu je rovněž jedním z principů, které umělec rozvíjí. V komiksových pracích se mu daří v bravurní zkratce vyjádřit základní konstanty lidské existence. Práce Jiřího Votruby je charakteristická svým plošným cítěním s jasnými barvami a zvýrazněnou konturou, která mimo jiné odkazuje k tradici japonských dřevořezů. Současně v jeho díle cítíme také ohlas amerického pop-artu, spotřební kultury a módního světa s jeho značkami a vyfintěnou estetikou, ale i komiksů, které jsou v některých zemích, jako jsou Japonsko, USA či Francie, důležitou součástí národní vizuality. Votruba svým originálním způsobem vlastně zaceluje jistou mezeru v tvůrčí reflexi podnětů z amerického poválečného a „konzumního“ umění, kterému se až na výjimky české umělecké prostředí po desetiletí vyhýbalo. S českou tradicí pak Votrubovu práci spojuje mimo jiné zřetelný nadhled a lehký humor. Kurátor:Martin Dostál |