Umělci, skupiny a trendy

Jajoi Kusamaová patří mezi výrazné osobnosti moderního umění a její díla slaví (nejen komerční) úspěch i v době sociálních sítí. Věnuje se široké škále uměleckých aktivit, její umělecký rukopis je však snadno rozpoznatelný. Pro tvorbu, která zahrnuje sochařské objekty a instalace, kresbu, malbu i performance, jsou charakteristické puntíky a výrazná barevnost. Oblíbeným motivem Kusamaové jsou také dýně. V pokročilém věku se navíc Kusamaová stala hvězdou Instagramu, kde si značnou popularitu získalo pořizování selfie z jejích vizuálně atraktivních instalací.

Přesně před šedesáti lety proběhly v Praze Konfrontace – dvě neoficiální výstavy, které můžeme označit za mezníky ve vývoji českého výtvarného umění 20. století. Neměly význam jen pro pražské umělce, ale výrazně ovlivnily i dění v Bratislavě.  Prakticky současně se stejnojmenné výstavy konaly také ve Varšavě.  Rok 1960 byl v Polsku i v Československu rokem přelomovým, kdy se v obou zemích rozběhly procesy směřující k osvobození uměleckého projevu. 

V dějinách umění najdeme mnoho příběhů génia, který žil i zemřel v zneuznání, zato po smrti jeho dílo obklopila sláva. Takový byl i osud Vincenta van Gogha (1853–1890). Jeho život byl krátký, smutný a tragický, poznamenaný těžkými zkouškami a duševní nemocí. Brzy po smrti začal být uctíván jako jedna z uměleckých osobností, které nejhlouběji ovlivnily počátky moderního umění.

Legendární Tvůrčí skupina UB 12 se zformovala koncem padesátých let kolem malíře a kritika Václava Bartovského. K jejím členům patřili Václav Boštík, Jiří John, Adriena Šimotová či Vladimír a Věra Janouškovi. Cenným svědectvím o počátcích skupiny je nedávno objevený soubor unikátních fotografií, pořízený jejím členem – malířem Oldřichem Smutným – v roce 1962.

Takaši Murakami (nar. 1962, Tokio) patří mezi nejúspěšnější a nejvýraznější osobnosti světa umění v Japonsku a je dobře známý i na mezinárodní scéně. Oceňována je především jeho schopnost propojovat estetiku tradičního japonského umění s uměním současným a snaha operovat s ní v kontextu pop-kultury. Studoval  tradiční japonskou malbu (nihonga), od níž se později přiklonil ke konceptualismu a pop-artu, aniž by ji zcela opustil.

Japonský umělec Kacušika Hokusai (1760 -1849) proslul jako malíř, ilustrátor a grafik. Mezinárodní uznání si získal jako autor barevných dřevořezů ukiyo-e. Bezesporu nejznámějším Hokusaiovým dílem je Velká vlna u Kanagawy ze série Třicet šest pohledů na horu Fudži. Ta však tvoří jen pomyslnou špičku ledovce, neboť Hokusai byl během svého života velmi produktivním umělcem. Jeho dílo ovlivnilo i vývoj západního malířství, zejména krajinomalby, a mělo znatelný dopad na tvorbu impresionistů.

Jiří Valenta aneb Nekonečné mikrokosmy Kopajícího ptáka

Tajemné krajiny, biomorfní konstrukce, dendritické obrazce, bubliny, jednobuněční živočichové, struktury různého druhu, plochy vesmírů. Jednou ponurá barevnost, podruhé výrazné barvy rodící se ze tmy. Můžeme se ponořit do poetického snění, ale najednou jsme raněni řezem žiletky. Tvorba Jiřího Valenty je vzhledem k výrazové šíři neuchopitelná a vzhledem k technické stránce nezařaditelná. Co vlastně máme před sebou — fotografii, kresbu, malbu nebo počítačovou grafiku?

Termín art brut (umění v syrovém stavu) označuje širokou škálu spontánních uměleckých projevů, neovlivněných kulturním kontextem, dobovými konvencemi a zpravidla ani výtvarným školením. Typickými autory art brut jsou psychicky nemocní lidé, spiritisté nebo osoby, žijící v určité kulturní izolaci. Tento proud má od přelomu 20. století silnou tradici také v českých zemích a dílo Anny Zemánkové (1908-1986) je celosvětově známé a respektované.

Letos tomu bude právě sto let, co se 29. září 1919 v Mistříně u Kyjova narodil Vladimír Vašíček, jeden z nejvýraznějších představitelů naší abstraktní malby druhé poloviny 20. století. Jeho charakteristický výtvarný projev se vyznačuje neobyčejnou energií spontánních linií a nelomených barev, spějící k osobitému kompozičnímu řádu. Sté jubileum umělcova narození připomíná výstava na Nové radnici v Brně i náš příspěvek s ukázkami malířského díla a jeho reflexe v řadách výtvarných teoretiků.