Recenze

Nadia Rovderová, fotografka, kurátorka a zakladatelka pražské galerie Artinbox, představuje na výstavě Fotofatal 1999–2020 reprezentativní průřez vlastní fotografickou tvorbou z období posledních tří desetiletí. Expozici v pražském Centru současného umění DOX můžete navštívit do 9. listopadu.

Eduard Ovčáček nenese za požár Musea Kampa žádnou zodpovědnost. Ironií osudu však byla právě jeho výstava, nazvaná Propalované koláže a objekty, na několik týdnů přerušena v souvislosti s červencovým požárem budovy. Po znovuotevření je výstava prodloužena do 12. října.

Na výstavě Umění tapiserie představuje Muzeum moderního umění v Olomouci díla Moravské gobelínové manufaktury, vytvořená během posledních tří desetiletí většinou podle předloh našich soudobých malířů a grafiků. Expozici, která podnětným způsobem konfrontuje tapisérii s jejím výtvarným předobrazem, můžete navštívit do 27. září.

Malíř Oldřich Smutný (1923-2013) miloval krajinu jižních Čech a její charakter a kolorit mu byly trvalým zdrojem tvůrčí inspirace. Byl členem výtvarné skupiny UB 12. Vedle malby se věnoval také scénografii a fotografii. Osobnost a život umělce přibližuje nedávno premiérovaný filmový dokument Oldřich Smutný vypráví.

Zatímco na padesáté výročí úmrtí Josefa Váchala si loni vzpomnělo jen pár vesměs nestátních institucí, na jeho partnerku a žačku si kromě Egon Schiele Art Centra v Českém Krumlově nevzpomněl nikdo. Přitom i Anna Macková, která opustila tento svět ve věku dvaaosmdesáti let 4. května 1969, byla bezpochyby talentovanou malířkou a grafičkou a citlivou pozorovatelkou přírody.

Galerie Václava Špály představuje pozoruhodnou figurální sochařskou tvorbu Davida Moješčíka, významnou měrou inspirovanou učením a tělesnou kulturou jógy. Výstavu osobitého moravského sochaře střední generace můžete v pražské Špálovce navštívit do neděle 15. března.

Na nedávnou průřezovou výstavu české konstruktivistické tvorby navázalo Museum Kampa expozicí z díla Lubomíra Přibyla, kterou pod názvem Liniemi k prostoru připravila opět kurátorka Ilona Víchová. Výstavu, prezentující tvorbu jednoho z nejoriginálnějších představitelů geometrické abstrakce v poválečném českém umění, můžete navštívit do 22. března.

Únor v pražských galeriích patří grafice. Zatímco v Obecním domě probíhá přehlídka soutěžních prací Grafiky roku 2019 a v Galerii Moderna prodejní výstava díla Vladimíra Boudníka, Galerie Hollar pořádá retrospektivu grafické tvorby Šimona Brejchy z období posledních patnácti let. Výstavu nazvanou Kompost můžete navštívit do neděle 1. března.

V posledním lednovém týdnu vyhlásila Nadace Hollar výsledky 26. ročníku soutěže Grafika roku, jediné celostátní akce svého druhu, která hodnotí grafická díla vytvořená v uplynulém roce. Současně udělila Cenu Vladimíra Boudníka za rok 2019 do rukou olomouckého grafika a pedagoga Ondřeje Michálka. Výstavu soutěžních prací Grafiky roku 2019 i laureáta Boudníkovy ceny můžete v pražském Obecním domě shlédnout do 29. února.