Publicistika

pasazdesignu uvodni

Pasáž mezi budovou České národní banky a bývalou Plodinovou burzou na Senovážném náměstí je funkcionalistickým výtvorem s impozantní klenbou ze sklobetonu. Uplynulé dva roky zpříjemňují chodcům vitríny s pravidelně obměňovanými instalacemi špičkových tvůrců pod názvem Pasáž českého designu. Kavárna s výstavami a nabídkou afrických soch pořádá i různé společenské akce.

hohonost uvodni

Kolektivní identita Ho-Ho-No-Št pracovníků Psychiatrické nemocnice Bohnice dala vzniknout výstavě Čtyři mezi ploty, která probíhá do 22. března 2019 v někdejším letním sídle staroměstských purkmistrů. Obrazy a dřevořezby pomáhají tvůrcům ponechat si prostor pro svůj vnitřní svět a jeho vyjádření.

V říjnu 2018 jsme formou krátké zprávy informovali o první prezentaci nově objevené výtvarné techniky – magnetické malby. Událostí těchto dnů je první pražská výstava Evy Čapkové, otevřená pod názvem Magnetické malby a grafiky v Galerii Maldoror. To je nám příležitostí, abychom přinesli podrobnější informace o umělkyni a jejích zcela netradičních, zato výsostně inspirativních výtvarných technikách. Výstavu v Galerii Maldoror můžete navštívit  do 9. února (Přemyslova 9, Praha 2, otevřeno ve středu až sobotu v 13.-18. hodin).

artsemestrzima2019 uvodni

V celé budově a většině ateliérů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze probíhá ve dnech 25. - 29. ledna 2019 výstava semestrálních a klauzurních prací studentů. Její zahájení provedli dosluhující rektor Jindřich Smetana, emeritní rektor Jiří Pelcl a nastupující rektor Jindřich Vybíral. Prohlédnout si expozice můžete každý den od 10 do 18 hodin. 

8smicka recenze

Mezi Prahou a Brnem leží jedenáctitisícové město Humpolec. Od středověku bylo proslulé soukenictvím a při rozmachu textilní výroby v 19. století se mu dokonce říkalo český Manchester. Po znárodnění zde působil národní podnik Sukno v osmnácti závodech. V jedné z bývalých textilních továren označovaných číslem 08 vznikla v loňském roce zóna pro umění 8smička. Kulturní prostor má 3000 metrů čtverečních, vlastní depozitář, klimatizační jednotky a profesionální osvětlení. Celý je přitom financovaný z místních soukromých zdrojů.

IMPOZANTNÍ SLOVA + NICOTNÉ ČINY = ŽÁDNÉ UMĚNÍ.  Zamyšlení nad fenoménem Chalupeckého ceny, klamáním veřejnosti a příčinami konceptualismu

Na závěr uplynulého roku obdařila Společnost Jindřicha Chalupeckého uměnímilovnou veřejnost výstavou pěti finalistů 29. ročníku ceny pro vizuální umělce do 35 let. Výstavě finalistů Chalupeckého ceny poskytují v posledních letech své prostory střídavě Národní galerie Praha a Moravská galerie v Brně. V roce 2018 připadlo pořadí na Veletržní palác Národní galerie, a proto o tradiční přehlídku nekritického mladého sebevědomí, málo skrývané tvůrčí nemohoucnosti a okázalých bezobsažných slov, zůstali Moravané dočasně ochuzeni.

Je znám jako malíř světla a stínů, prchavých počitků, ale i archetypálních symbolů a nadsmyslové zkušenosti. Do Francie odešel v roce 1920 a následujícího roku se usadil v Paříži. Výstava Cesta k Vysoké hře mapuje ranou tvorbu Josefa Šímy od brněnských počátků do první poloviny třicátých let a vůbec poprvé přibližuje českému publiku Šímovo působení v pařížské skupině Le Grand Jeu. Výstava v Místodržitelském paláci Moravské galerie v Brně, připravená kurátory Petrem Ingerlem a Annou Pravdovou, trvá do 24. února.

Loni jsme si připomněli výročí vpádu vojsk Varšavské smlouvy do Československa, na začátku roku 2019 jako smutnou reakci na tuto událost vzpomínáme i padesátileté výročí smrti studenta filosofické fakulty Univerzity Karlovy Jana Palacha. Jeho sebeupálení na Václavském náměstí dne 16. ledna 1969 vyvolalo nejrůznější reakce u značné části naší společnosti. Odpověď Aleny Ovčáčkové na tuto událost byla reakcí spíše intimní a tichou, která však rozhodně stojí za připomenutí.

videnorukama kinosokol

Kino Sokol zahájilo výstavu haptických obrazů, která potrvá do konce ledna 2019. Tvorba pro nevidomé a slabozraké při zpřístupňování uměleckých děl, památek a informací je posláním spolku Vide manibus. Neobvyklý zážitek ze spojení hmatu a zraku však mohou mít i vidící návštěvníci.

uvodni zlocin umprumVe výstavní expozici se ráno nacházelo tělo hlídače Václava Sháněla usmrceného dva a čtyřiceti bodnými ranami. Dále byl na zahradě v altánu nalezen oběšený zřejmý pachatel vraždy. Navzdory vloupání a pokusu o odcizení ke ztrátě žádného z exponátů nedošlo.  Podle vyšetřování policejního rady Václava Oliče a komisaře Františka Protivenského se trestného činu dopustil sedmatřicetiletý František Santner. Ten v posledním měsíci docházel do muzea obdivovat umělecká díla. Pobýval tu i několik hodin a v rozporu s pravidly se pokoušel zhotovit nákresy některých předmětů.