Publicistika

Nejnovější verzi ženy představuje osm komiksových autorek

Výstavu Žena 2.0 v karlínských kasárnách tvoří výsledek třetího sympozia české části mezinárodního hnutí Laydeez do Comics čili žen komiksu. Kresby s příběhy jsou do 30. října 2018 vystaveny v bývalém kasárenském bazénu, který je přístupný v otvírací době kavárny. Můžete také sledovat či podpořit vydání sborníku z dosavadních tří ročníků.

Divadélko F — 2018

Maňáskové představení ve videozáznamu přibližuje charakteristiku čtyř duševních nemocí — deprese, schizoafektivní poruchy, úzkostně depresivní poruchy a posttraumatického syndromu. Každou část představuje v hlavní roli autentický nositel diagnózy. Maňásky vytvořili pracovníci chráněné dílny pro mentálně handicapované při Domově Harcov v Liberci, kde autorka pracuje jako sociální asistentka.


Ve zcela netradičním prostředí - na oddělení magnetické rezonance pražské nemocnice Na Homolce byl ve čtvrtek 4. října představen objev nové výtvarné techniky - magnetické malby. Na vernisáži komorní výstavy mladé moravské umělkyně Evy Čapkové promluvili grafik Oldřich Hamera, historik umění PhDr.  Martin Souček a za pořádající instituci prof. MUDr. Josef Vymazal. Technika magnetické malby  je založena na principu působení magnetického pole na ocelové piliny rozptýlené v laku. Po zaschnutí laku zůstane na plátně fixována jemná reliéfní síť magnetických siločar.

Museum Montanelli zahájilo dosud největší výstavu umělecké dvojice Richard Stipl a Josef Zlamal. Propojuje jejich kresby, plastiky, sochy i multimediální instalaci s historickými artefakty. Výstava East of Eden potrvá do 26. května 2019. V jejím průběhu budou pořadatelé umělecká díla přesouvat, obměňovat a doplňovat řadou akcí a tím statický prostor promění v jeviště uměleckých událostí.

Autor metronomu na Letné získal se svými díly světové uznání a nyní probíhá první expozice, na níž se od své smrti sám nepodílel. Kinetické konstruktivistické plastiky jsou v galerii Národní technické knihovny na výstavě Nebezpečný V. K. Novák, která potrvá do 11. listopadu 2018. Výstavu připravila dcera autora Kateřina Nora Nováková a jeho třetí žena Ludmila Šikolová.

Chceme-li se dnes setkat s autentickým uměním, vznikajícím v naší bezprostřední současnosti, musíme obětovat část navyklého pohodlí a hledat mimo sféru oficiálního „uměleckého provozu“, propagovanou v masových médiích. Kromě soukromí některých ateliérů najdeme takové umění většinou v periferních, málo známých a skrovně navštěvovaných výstavních prostorech. Dobře to dokazuje výstava Anežky a Miroslava Kovalových pod názvem Spolu, která je do 26. října přístupná v galerii Pod točnou v suterénu Městského divadla v Kolíně.

Gail Sagman, britská umělkyně, přijela do Prahy na uměleckou rezidenci a zve k účasti na jedinečném projektu s názvem Kufr plný cti. Účast v projektu je zdarma a je otevřena komukoliv, kdo má chuť tvořit a nechat se inspirovat samotnou umělkyní. Uměleckým žánrům se meze nekladou – Gail uvítá jakékoliv projevy originality od performance, malby, sochařství, light designu, literatury, filmu až k fotografii.

Vytvářejí originální vzory a do své práce zapojují jednu z posledních generací, která vyšívání skutečně uměla. Nyní se z domácí výroby a prodeje přes e-shop chystají založit i vlastní dílnu. Ta má zároveň plnit funkci společenského podniku. Ke stu letům republiky vystaví v Experimentálním prostoru NoD v rámci festivalu Zóna demokracie státní vlajku ze zbytkových textilií.

Během dvaceti let existence přehledů výstav vznikalo nepřetržitě ve dvouměsíčních cyklech sto dvacet vydání s celkovým počtem přes půl milionu výtisků. Jaký je příběh projektu, který tak vytrvale informuje o galerijních událostech?

K desítkám akcí pořádaných v rámci Týdnů duševního zdraví se připojují také dvě výstavy tvorby lidí se zkušeností s duševním onemocněním. Obě byly zahájeny 13. září na dvou nepříliš vzdálených místech - v kavárně V. kolona v bohnické nemocnici a v nově vzniklém galerijním prostoru Chodba zapomnění mezi Fokusem Praha a Centrem duševního zdraví Prahy 8.

Rozsáhlou retrospektivu malíře Františka Kupky (1871–1957), jednoho ze zakladatelů světového abstraktního umění, lze bezesporu označit za jeden nejvýznamnějších výstavních projektů tohoto desetiletí u nás. Expozice ve Valdštejnské jízdárně v Praze představuje obsáhlý průřez umělcovým dílem od symbolistních počátků z devadesátých let 19. století přes průlom k abstrakci v letech 1910-13 a následnou tvorbu až po závěrečnou etapu v padesátých letech 20. století. Podobně reprezentativní přehlídku Kupkova díla bylo u nás možno naposledy vidět před padesáti lety v době mezinárodní putovní výstavy z let 1967-68. Výstava trvá do 20. ledna 2019.

Zahradní slavnost v ateliéru Trojského zámku očima účastnice: Do inspirativního prostředí eko-ateliéru v Oranžérii Trojského zámku jsem se vydala již podruhé. Prosluněné odpoledne 5.srpna patřilo tuto neděli výtvarné dílně pojaté ve formě slavnosti. Propojení hudby, tvoření, příjemného prostředí a podobně naladěných lidí vytvářelo nevšední zážitek a skvělou atmosféru.

Veselé patníky Františka Postla spojují nejstarší a nejnovější

Petroglyfy, čili obrazy vytesané v kameni, jsou jednou z nejstarších výtvarných technik v historii lidstva. Petroglyfy Františka Postla přitom naopak zaznamenávají nejaktuálnější symboly naší civilizace jako je smajlík, like a další piktogramy každodenního života. Jde o shrnutí jeho tvorby za uplynulé tři roky a ukončení jednoho tvůrčího období. Výstava ve Ville Pellé potrvá od 30. srpna do 16. září 2018.

Nemoci, které se nevyplácejí, zobrazuje Toy Box

Pro osvětovou kampaň organizace Lékaři bez hranic vytvořila výtvarnice kresby démonů zpodobňující opomíjené nemoci. Do výšky několika metrů se tyčí velkoformátové tisky na opěrné zdi u Letenského tunelu. Kurátorkou výstavy Artwall Gallery je Zuzana Štefková. Panely jsou v menším provedení také instalované v Karlínských kasárnách. Informace o kampani jsou umístěny na webu nevsimejtesinas.cz. Výstava Nevšímejte si nás! Kala Azar & spol. potrvá do 7. října 2018.

Z invaze ve Veletržním paláci mrazí

V den padesátého výročí vojenského přepadení Československa byl zahájen nový výstavní program Národní galerie ve Veletržním paláci. Jedna výstava se výhradně zabývá tímto tématem a druhá z velké části reflektuje následnou éru normalizace. Třetí výstava nás pak vlídně vrací do období první republiky v širším kontextu objevení slavného Čapkova koberce.

Vrstvení a ukládání

Podobně jako strom čerpá sílu ke svému růstu z podzemní vody a z půdních živin dílo malířky a grafičky Jarmily Janůjové vyrůstá z archetypálních forem přírody, z jejich nesčetných variací a vztahů, z jejich věčné cyklické proměny. Průřez její tvorbou od počátku osmdesátých let až do současné doby ve výběru kurátorky Aleny Laufrové představuje Galerie SČUG Hollar. Výstava trvá do 12. srpna 2018.

Z centra Prahy se stává atrapa pro turisty, urbánní skanzen

Tématem Prague Biennale Projektu 2018 je turismus a jeho vliv na život obyvatel města. Praha z toho přitom vychází nelichotivě. “Lidé žijící v centru pociťují neblahé vlivy na atraktivní části měst. Proto jsme se věnovali fenoménu skanzenizace. Jde o globální problém a ztrátu osobitého charakteru turisticky exponovaných měst, která se globálně více a více podobají jedno druhému,” uvádí kurátorka Elis Unique k výstavě Urban Skanzen.

Pocta mecenášovi a investorovi politicky nezávislého umění

Milovník umění, spoluzakladatel deníku SME, miliardář a podnikatel Peter Vajda podpořil investicemi mnohé umělce, kteří za komunistického režimu měli omezenou možnost seberealizace. Financoval soukromou sbírku umění slovenské neoficiální scény, jejíž výběr můžete vidět v Museu Kampa na výstavě Hommage à Peter Vajda do 30. září 2018.

Koktejl tvořivosti z deseti zemí světa u Zlatého kohouta

23 autorů z deseti zemí představuje svá díla během prázdninové výstavy Prague Art Cocktail. Jedná se o druhý ročník prodejní výstavy v Galerii u Zlatého kohouta, kterou organizuje agentura Arista Art. Díla si můžete prohlédnout do 24. srpna 2018 ve čtyřech sálech gotického sklepa od pondělí do soboty mezi 12 a 18 hodinou.

Museum skla Portheimka zahajuje s americkou hvězdou Karen LaMonte

Ve čtvrtek 28. června 2018 slavnostně otevírá Museum skla Portheimka na Smíchově. První vystavující je Karen LaMonte se sérií křišťálových šatů v životní velikosti s názvem Oděná světlem. Hlavními aktéry nové instituce jsou Městská část Prahy 5 jako vlastník objektu, Museum Kampa a Uměleckoprůmyslové muzeum pro zajištění obsahu. Společný projekt je neziskový a má sloužit široké veřejnosti. Ve stálé expozici Sklo jako umění je vystaveno na sto sedmdesát uměleckých objektů od konce padesátých let do současnosti.