Letos tomu bude právě sto let, co se 29. září 1919 v Mistříně u Kyjova narodil Vladimír Vašíček, jeden z nejvýraznějších představitelů naší abstraktní malby druhé poloviny 20. století. Jeho charakteristický výtvarný projev se vyznačuje neobyčejnou energií spontánních linií a nelomených barev, spějící k osobitému kompozičnímu řádu. Sté jubileum umělcova narození připomíná výstava na Nové radnici v Brně i náš příspěvek s ukázkami malířského díla a jeho reflexe v řadách výtvarných teoretiků.

Otázka o podstatě umění zneklidňovala Josefa Váchala po celý život, což se otisklo do jeho rozsáhlého literárního díla i korespondence. Většina těchto stop má fragmentární, subjektivní a ironický charakter. Výjimkou je přednáška O umění, rukopis pravděpodobně z roku 1934, která představuje reflexi relativně ucelenou, objektivní a seriózní, byť nepostrádající nezbytnou dávku váchalovského sarkasmu. Odtud vybíráme dvanáct postřehů, které si bezmála sto let po svém vzniku uchovaly udivující aktuálnost.

Od čtvrtka 16.5 do neděle 19.5. proběhl v Mnichově již desátý veletrh současného umění STROKE. Založili jej bratři Marco a Raiko Schwalbeovi s cílem vyvést umění z etablovaných galerií a přiblížit ho k člověku. Podle vlastních údajů je STROKE s více než 180.000 návštěvníky za posledních sedm let vedoucím festivalem soudobého umění v Německu. Cílem tohoto veletrhu mladého umění a subkultury je nabízet cenově dostupná díla z oblasti street art, urban art, digitálního umění a designu.

V průběhu celého května je k vidění výstava akrylů Veroniky Lacinové na úřadě městské části Praha 7. Vernisáž proběhla 24. dubna 2019 za početné účasti. Autorka je členkou Skupiny F, komunity výtvarníků se zkušeností s duševním onemocněním.

Je příznačné, že na padesáté výročí úmrtí Josefa Váchala, umělce-solitéra mířícího vždy autenticky vlastní cestou a často proti hlavnímu proudu, si žádná z oficiálních muzejních a galerijních institucí nevzpomněla. Jediným projevem piety se tak stalo otevření výstavy v poněkud stísněných prostorách soukromého knihkupectví a antikvariátu Trigon v Praze-Holešovicích. Skrovnou, zato ryze váchalovskou, výstavu čtrnácti současných tvůrců inspirovaných umělcovým odkazem můžete navštívit do 4. července.

V rámci Týdne umění (22. 4. - 28. 4. 2019) se Galerie MeetFactory představila coby "Veřejný dům":  25. 4. 2019  otevřela divákům i běžně nedostupné prostory atelierů současných rezidentů. Zárověň proběhly dvě vernisáže výstav. České autorky Mileny Dopitové: Příště u vás a bývalých rezidentek Meetfactory Michal Baror a Amalia Vargas: Bite the Bullet.

Na Zelený čtvrtek zahájila Národní galerie Praha výstavu Josef Šíma: Cesta k Vysoké hře, mapující Šímovu tvorbu od počátků k době působení ve skupině Le Grand Jeu (1927-33), jejímž zakládajícím členem se v Paříži usazený český umělec stal. Stejnojmennou expozici představila na přelomu loňského a letošního roku Moravská galerie v Brně. Její rozšířenou pražskou verzi můžete navštívit ve Valdštejnské jízdárně do 28. července.

Je velkým povzbuzením, že i v současnosti, kdy nás oficiální umění zaplavuje jednak podbízivou popkulturou jednak agresivními ideologiemi, stále tvoří umělci, kteří nacházejí inspiraci v pozorování přírody a v promýšlení jejího řádu a jejích věčných rytmů. O tom, že pokora vůči stvořenému světu, nemusí vést k popisnému realismu, natož k imitaci skutečnosti, se můžete přesvědčit návštěvou výstavy Oldřicha Tichého, která probíhá do 18. května v galerii CREARS v Rožnově pod Radhoštěm.

Vídeňská výstava Flying high je obsáhlou přehlídkou tvorby umělkyň Art Brut. Prezentovaná díla byla zapůjčena z nejznámějších sbírek Art Brut z Bernu, Heidelbergu, Lausanne, Villeneuve D´Ascq a ze soukromých sbírek. Expozice dokazuje fakt, že neškolení umělci stejně jako psychicky nemocní dokáží svou mimořádnou vnímavostí a nevšední kreativitou vytvořit jedinečné objekty srovnatelné s díly uznávaných profesionálních umělců. Výstava v Bank Austria Kunstforu ve Vídni trvá do 23. června.

Krátce před svými sedmaosmdesátými narozeninami pokojně zemřel ve svém venkovském domě v Hrušově u Benátek nad Jizerou všestranný tvůrce a objevitel nových uměleckých postupů Josef Hampl. Od počátku šedesátých let náležel k nadaným protagonistům české strukturální abstrakce na poli grafiky i malby. Koncem desetiletí se jeho výtvarný názor změnil, nikoli však autenticita jeho tvůrčího hledání.