Publicistika

Termín art brut (umění v syrovém stavu) označuje širokou škálu spontánních uměleckých projevů, neovlivněných kulturním kontextem, dobovými konvencemi a zpravidla ani výtvarným školením. Typickými autory art brut jsou psychicky nemocní lidé, spiritisté nebo osoby, žijící v určité kulturní izolaci. Tento proud má od přelomu 20. století silnou tradici také v českých zemích a dílo Anny Zemánkové (1908-1986) je celosvětově známé a respektované.

Roman Karel, malíř z vnitřní nutnosti

Výstava malíře z vnitřní nutnosti, ryzího umělce-samouka Romana Karla (1964), je dalším z řady důkazů, že autentická současná tvorba, kterou v poslední době bolestně postrádáme v našich prestižních výstavních institucích, dosud nevymřela. Pouze se přestěhovala z center do regionálních galerií. Galerie Jiřího Jílka v Šumperku odvádí v tomto smyslu obdivuhodnou a vytrvalou práci po dobu více než dvaceti let. Malby Romana Karla můžete uvidět do neděle 3. listopadu.

Galerie Arthouse Hejtmánek v pražské Bubenči představuje od 20.9. do 13.10.2019 pod názvem Veris / Paris výstavu z rozsáhlé pozůstalosti díla českého malíře Jaroslava Verise (1900 – 1983). Mimořádně všestranný umělec s pohnutým životním osudem byl souputníkem a přítelem Pabla Picassa, Marca Chagalla, Františka Kupky a Paula Kleea. Přátelil se také s Františkem Tichým, Toyen, Otokarem Kubínem, Františkem Muzikou a Zdeňkem Burianem.

Villa Pellé patří od 25. září do 24. listopadu 2019 čárám a archetypům v nejnovějších dílech výtvarníka Lukáše Musila, dříve známého pod pseudonymem MUSA. Pod názvem Azajtókzáródnak! (z maďarského: “Kérem vigyázzanak, Az ajtók záródnak!” – Pozor, dveře se zavírají!) představuje Galerie Villa Pellé umělcovu tvorbu z posledních čtyř let.

Pod názvem Pro kamna ke Špačkovi se skrývá výstava dvou renesančních uměleckých řemesel – hrnčířství a kamnářství, kterou Muzeum hlavního města Prahy otevřelo v Domě U Zlatého prstenu. Chloubou expozice je renesanční keramika a kamnové kachle z dílny mistra Adama Špačka, která byla odkryta při archeologickém průzkumu v Truhlářské (dříve Hrnčířské) ulici. Výstava je k vidění až do 29. března 2020.

Zakladatelka PET-artu Veronika Richterová vystavuje v Galerii Millennium

Sochařka Veronika Richterová s oblibou využívá nalezené použité materiály, zejména plasty. Její aktuální výstava v pražské Galerii Millennium pod názvem Nakoupeno v Japonsku představuje převážně trojrozměrné objekty vyrobené specificky z japonských obalových materiálů. Výstavu, která Vás pobaví, můžete shlédnout do neděle 6. října.

Anonymní autor článku Kniha jako umělecké dílo na portálu iUmění propaguje nákupy vzácných knih s investičním motivem. Přitom staví do jedné roviny produkci bibliofilských nakladatelství (Aulos, Teapot) a limitované luxusní edice dominantních nakladatelských domů (Taschen, Euromedia, Albatros). Příčinou záměny může být buď neznalost, anebo – pravděpodobněji – záměrná manipulace s fakty. Vyjasněme si jednou provždy podstatný rozdíl mezi autentickou uměleckou knihou a průmyslově vyráběným knižním fetišem pro snoby.

Výstava Český a římský král Václav IV. v Císařské konírně Pražského hradu představuje české gotické umění tzv. krásného slohu na přelomu 14. a 15. století. Současně připomíná kontroverzní osobnost krále Václava IV., který zaostal daleko za svým otcem po stránce morálních zásad, vladařské odpovědnosti i politických schopností, nikoli však jako stavebník, mecenáš a milovník umění. Výstava zahájená 16. srpna, v den 600. výročí panovníkova úmrtí, trvá do 3. listopadu.

V dnešní době konzumního hédonismu je naprosto nepředstavitelné, aby někdo zcela podřídil svůj život hromadění uměleckých knih. A přece historicky nedávno žil v Čechách člověk, který po celých pětatřicet let sám pro sebe tiskl krásné knihy v primitivních podmínkách své domácnosti. Jmenoval se Josef Portman a byl úředníkem a později knihovníkem v Litomyšli. Výstava Mánie Josefa Portmana, kterou pořádá Městská galerie Litomyšl v Domě U Rytířů do 8. září, představuje podivuhodný soukromý ráj – uměleckou sbírku a vydavatelský odkaz tohoto svérázného a v mnohém kontroverzního milovníka umění.

A Cool Breeze - sochy 21.století v Rudolfinu

A Cool Breeze výstava 17 současných umělců přináší výběr moderního figurálního sochařství. Socha 21.století není jen klasickým zobrazením postavy v jejím proporčním a estetickém smyslu. Stala se nositelkou individuálních pocitů, společenských témat vyjádřených vážně i s ironií. Na vystavených dílech oceňuji nejen myšlenku, ale i řemeslné zpracování mramoru (Athae Jaber), dřeva (Thomas Schutte), keramiky (Christian Holstad ), kovu (Georg Herold, Antony Gormley), kombinované techniky (Ron Mueck, Melik Ohanian, Isa Genzken, Paloma Varga Weisz, Roger Hiorns, Krištof Kintera, Frank Benson).