danielbrunovsky aloss ceskegalerieOba jsou autory ikonických děl. Albín Brunovský se stal všeobecně známým podobou posledních československých bankovek. Jeho syn Daniel převzal pomyslnou štafetu vytvořením obřího srdce, které na Slovensku symbolizovalo něžnou revoluci. Vůbec poprvé tito tvůrci vystavují společně, byť dvacet let po smrti staršího z nich. Výstava s názvem Realita snů v Adolf Loos Gallery v budově Mánes potrvá do 31. května 2018.




Oba jsou autory ikonických děl. Albín Brunovský se stal všeobecně známým podobou posledních československých bankovek. Jeho syn Daniel převzal pomyslnou štafetu vytvořením obřího srdce, které na Slovensku symbolizovalo něžnou revoluci. Vůbec poprvé tito tvůrci vystavují společně, byť dvacet let po smrti staršího z nich. Výstava s názvem Realita snů v Adolf Loos Gallery v budově Mánes potrvá do 31. května 2018.

danielbrunovskyDaniel Brunovský přijel ze Slovenska na zahájení výstavy 8. března. Jeho expozice se skládá jednak z nejnovějších obrazů vytvořených v posledním roce a dále z průřezového výběru dílem uplynulých třiceti let. Svému otci Albínu Brunovskému vybral dvanáct kusů reprezentujících špičku grafické tvorby z osmdesátých let a další věci určené k prodeji. “Nejdřív jsem byl z nabídky trochu zaskočený a teď jsem příjemně překvapený. Je to naše premiéra a první společná výstava,” říká o uměleckém setkání otce a syna Daniel Brunovský.

Albín Brunovský se za minulého režimu dokázal prosadit v domácím prostředí i západním světě. Byl autorem poštovních známek, ilustroval knihy, vyučoval výtvarné umění, stal se profesorem a obdržel titul národní umělec. Současně vystavoval v západní Evropě a USA. Založil Bienále ilustrací Bratislava, kterého se mohli účastnit také emigranti. Věnoval se sexuálním i biblickým námětům. Jeho bankovky získaly kontroverzní věhlas. Tisícikoruně se podle portrétu skladatele říkalo Smetana, dvacetikoruna s Komenským byla ve Francii vyhlášena za nejkrásnější bankovku světa. Oproti tomu stokoruna s Klementem Gotwaldem se stala terčem jednoho z hesel demonstrantů v listopadu 89: “Masaryka na stovku, sundejte z ní vraha!”. Albín Brunovský zemřel 20. ledna 1997 v Bratislavě.

Ve šlépějích výtvarníka se vydal syn Daniel Brunovský. Musí překonávat velikost svého otce a dělá to obstojně. Po Vysoké škole výtvarných umění v roce 1984 absolvoval studijní pobyt v Římě. Stal se představitelem slovenské postmoderny. Jeho záběr je široký, přes malbu, grafiku, sklo, kov a keramiku po nábytek a šperky. Má na kontě desítky samostatných a kolektivních výstav.