Národní galerie Praha představuje výstavu, mapující vliv francouzské Bretaně na české umění v období přibližně sta let do poloviny 20. století, kdy komunistický režim spustil železnou oponu a nadlouho zamezil dalším cestám českých umělců za francouzskou inspirací. V rámci společného projektu s Musée départemental breton byla expozice realizována v menším rozsahu již letos v létě v bretaňském Quimperu. Výstavu, nazvanou Bonjour, Monsieur Gauguin: Čeští umělci v Bretani 1850-1950, je možné navštívit v Paláci Kinských do 17. března 2019.

V širokém spektru v současnosti probíhajících výstav zvláštní postavení zaujímají expozice malířů, kteří na českou výtvarnou scénu vstupovali v šedesátých letech minulého století a kteří se po období stagnace v letech padesátých stali průkopníky opětovného propojení českého umění s evropskou moderní malbou. Jedním z nich je i Zdeněk Rybka, známý nejenom ranými figurativními obrazy a krajinami dovedenými abstrahováním k hranicím minimalismu a geometrického tvarosloví, ale i tvorbou experimentální: objevem tak zvaných elektrografií, grafických záznamů elektrostatických polí rozšiřujících odkaz rayogramů z dob avantgardy.

Stručným, ale intenzivním exkurzem do díla malířky a grafičky Dany Puchnarové je komorní výstava v Galerii Navrátil v Praze-Karlíně. Její koncepce a rozvržení do dvou místností galerie respektuje a současně akcentuje výrazný předěl, který pro autorčin myšlenkový vývoj i umělecký projev znamenal rok 1964. Výstavu připravil galerista Miloslav Navrátil a úvodním slovem při vernisáži zahájil historik umění Vlastimil Tetiva. Expozici, připomínající letošní osmdesáté narozeniny umělkyně, je možné navštívit ve všední dny do 14. prosince.

Muzeum umění Olomouc představuje pod názvem Rozlomená doba 1908–1928. Avantgardy ve střední Evropě výstavu moderního středoevropského umění v období dvacetiletí velkých historických, společenských i kulturních proměn. Velkorysá expozice byla realizována ve spolupráci s Mezinárodním centrem kultury v Krakově, Galerií města Bratislavy a Janus Pannonius muzeem v Pécsi. Výstava v Olomouci trvá do 27. ledna 2019. Poté se v průběhu následujícího roku představí v obměněné formě postupně v Krakově, Bratislavě a Pécsi.

Výstava s názvem Tož to kupte! TGM a sbírka umění pro Pražský hrad se zapojuje do série akcí k stoletému výročí vzniku naší republiky. Díla převážně českých výtvarníků vystavená v Císařské konírně Pražského hradu pocházejí z prezidentských sbírek výtvarného umění, které vznikly díky finančním darům, jež získal prezident Masaryk ke svým sedmdesátým narozeninám v roce 1920 a o deset let později ke svým osmdesátinám. Výstava probíhá do 9. prosince 2018.

Výstava s názvem Struktury v galerii Hollar připomíná letošní 85. narozeniny malíře a grafika Eduarda Ovčáčka, který je osobností respektovanou jak pro své originální umělecké dílo, tak pro pevný morální postoj v období komunismu. Název expozice odkazuje k jubilantově grafické tvorbě v období let 1960-68, která byla součástí světově ojedinělého fenoménu – české strukturální grafiky, čerpající nové výrazové možnosti z nových materiálů a inovativních grafických metod. Aktuální výstava, jejímž kurátorem je Richard Drury, trvá do 25. listopadu.

Chceme-li se dnes setkat s autentickým uměním, vznikajícím v naší bezprostřední současnosti, musíme obětovat část navyklého pohodlí a hledat mimo sféru oficiálního „uměleckého provozu“, propagovanou v masových médiích. Kromě soukromí některých ateliérů najdeme takové umění většinou v periferních, málo známých a skrovně navštěvovaných výstavních prostorech. Dobře to dokazuje výstava Spolu Anežky a Miroslava Kovalových, která je do 26. října přístupná v galerii Pod točnou v suterénu Městského divadla v Kolíně.

Vytvářejí originální vzory a do své práce zapojují jednu z posledních generací, která vyšívání skutečně uměla. Nyní se z domácí výroby a prodeje přes e-shop chystají založit i vlastní dílnu. Ta má zároveň plnit funkci společenského podniku. Ke stu letům republiky vystaví v Experimentálním prostoru NoD v rámci festivalu Zóna demokracie státní vlajku ze zbytkových textilií.

Během dvaceti let existence přehledů výstav vznikalo nepřetržitě ve dvouměsíčních cyklech sto dvacet vydání s celkovým počtem přes půl milionu výtisků. Jaký je příběh projektu, který tak vytrvale informuje o galerijních událostech?

K desítkám akcí pořádaných v rámci Týdnů duševního zdraví se připojují také dvě výstavy tvorby lidí se zkušeností s duševním onemocněním. Obě byly zahájeny 13. září na dvou nepříliš vzdálených místech - v kavárně V. kolona v bohnické nemocnici a v nově vzniklém galerijním prostoru Chodba zapomnění mezi Fokusem Praha a Centrem duševního zdraví Prahy 8.

Rozsáhlou retrospektivu malíře Františka Kupky (1871–1957), jednoho ze zakladatelů světového abstraktního umění, lze bezesporu označit za jeden nejvýznamnějších výstavních projektů tohoto desetiletí u nás. Expozice ve Valdštejnské jízdárně v Praze představuje obsáhlý průřez umělcovým dílem od symbolistních počátků z devadesátých let 19. století přes průlom k abstrakci v letech 1910-13 a následnou tvorbu až po závěrečnou etapu v padesátých letech 20. století. Podobně reprezentativní přehlídku Kupkova díla bylo u nás možno naposledy vidět před padesáti lety v době mezinárodní putovní výstavy z let 1967-68. Výstava trvá do 20. ledna 2019.

frantisek postl villapelle recenze ceskegaleriePetroglyfy, čili obrazy vytesané v kameni, jsou jednou z nejstarších výtvarných technik v historii lidstva. Petroglyfy Františka Postla přitom naopak zaznamenávají nejaktuálnější symboly naší civilizace jako je smajlík, like a další piktogramy každodenního života. Jde o shrnutí jeho tvorby za uplynulé tři roky a ukončení jednoho tvůrčího období. Výstava ve Ville Pellé potrvá od 30. srpna do 16. září 2018.