Publicistika

Krádež v drážďanské historické klenotnici Zelené klenbě (Grünes Gewölbe) je událostí, která nezahýbala, ale doslova zatřásla nejen německým světem umění. V noci na 25. listopadu zloději vnikli do expozice historických klenotů, která se nachází v Rezidenčním zámku (Residenzschloss) v centru Drážďan, a odcizili růžovou diamantovou sadu, soupravu briliantů a šperky královen.

Analogie mezi hudebním tónem a barvou a mezi hudební a barevnou harmonií je věčným tématem umělců, mystiků a filozofů umění. Obrazy Petra Štěpána dokazují, že vzdávat chválu kráse života a vesmíru lze barvami a štětcem přinejmenším stejně přesvědčivě jako hudbou a zpěvem. Jeho výstavu nazvanou Chvalozpěvy můžete navštívit do 19. prosince ve studiu Pod točnou v Městském divadle v Kolíně.

Kdy se sloup vrátí na své místo?

Letos 3. listopadu jsme si již po sto prvé připomněli ostudné výročí vandalského činu z roku 1918 – zničení unikátní barokní památky mimořádné duchovní, historické a umělecké hodnoty, kterou byl pražský mariánský sloup od Jana Jiřího Bendla. Přes téměř třicetileté obětavé úsilí mnoha osobností obnovený mariánský sloup na Staroměstském náměstí dosud nestojí. Co je toho příčinou a kdy se sloup vrátí na své místo?

Pád komunismu před 30 lety, spojený s pádem železné opony a znovusjednocením Německa, oslavil letos také německý Mnichov.  Hromadný exodus občanů NDR, prchajících na podzim 1989 před životem v reálném socialismu do Spolkové republiky přes západoněmecké velvyslanectví v Praze,  připomněl výstavou fotografky Christine Mederové s názvem Über den Zaun (česky Přes plot), která byla instalována v Kunstpavillonu botanické zahrady blízko Karlsplatzu – jednoho z nejfrekventovanějších míst v Mnichově.

Pod názvem Staří mistři otevřela Národní galerie 5. listopadu novou stálou expozici Sbírky starého umění ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech. Okázalý renesanční palác získala Národní galerie počátkem našeho století a v roce 2008 zde zpřístupnila expozici českého barokního umění. Během přechodném uzavření paláce proběhla úprava vnitřních prostorů i zásadní koncepční proměna expozice. Ta bude nově prezentovat evropské umění období renesance, manýrismu, baroka a rokoka.

Pod názvem Malich 95 připravila Galerie Zdeněk Sklenář v Schönkirchovském paláci v Praze expozici pastelů k životnímu jubileu malíře a sochaře Karla Malicha. Pouhých šest dní po oslavě svých 95. narozenin, spojené s otevřením výstavy, tento originální a mezinárodně respektovaný umělec zemřel. Jeho výstavu v Schönkirchovském paláci můžete navštívit až do 11. ledna příštího roku.

V Museu Kampa vrcholí výstava Helmut Newton in Dialogue, pořádaná ve spolupráci s berlínskou sbírkou Kicken. Ještě do pondělí 28. října můžete navštívit expozici slavného německo-australského umělce, který je považován za jednoho z nejprogresivnějších a také nejkontroverznějších fotografů druhé poloviny 20. století. Byl fascinován ženami, sexualitou a nočním životem, ale nikdy nepřešel hranici pornografie.

Kameny v umění a umění v kamenech I. – Malující kameny

Prvotním inspiračním zdrojem umění byla příroda a prvními malířskými nástroji přírodní objekty. Vzpomeňme na prehistorické malby, kde podložkou byly stěny jeskyní a nástrojem uhlík či hlinky. Jaký však byl význam a funkce minerálů v pozdějších dějinách umění? Zkusme pootevřít dveře do říše minerálů a podívejme se, co byly tak zvané „malující kameny“ a jak s nimi člověk zacházel.

Termín art brut (umění v syrovém stavu) označuje širokou škálu spontánních uměleckých projevů, neovlivněných kulturním kontextem, dobovými konvencemi a zpravidla ani výtvarným školením. Typickými autory art brut jsou psychicky nemocní lidé, spiritisté nebo osoby, žijící v určité kulturní izolaci. Tento proud má od přelomu 20. století silnou tradici také v českých zemích a dílo Anny Zemánkové (1908-1986) je celosvětově známé a respektované.

Roman Karel, malíř z vnitřní nutnosti

Výstava malíře z vnitřní nutnosti, ryzího umělce-samouka Romana Karla (1964), je dalším z řady důkazů, že autentická současná tvorba, kterou v poslední době bolestně postrádáme v našich prestižních výstavních institucích, dosud nevymřela. Pouze se přestěhovala z center do regionálních galerií. Galerie Jiřího Jílka v Šumperku odvádí v tomto smyslu obdivuhodnou a vytrvalou práci po dobu více než dvaceti let. Malby Romana Karla můžete uvidět do neděle 3. listopadu.

Veris / Paris - Jaroslav Veris, malíř ryzí krásy

Galerie Arthouse Hejtmánek v pražské Bubenči představuje od 20.9. do 13.10.2019 pod názvem Veris / Paris výstavu z rozsáhlé pozůstalosti díla českého malíře Jaroslava Verise (1900 – 1983). Mimořádně všestranný umělec s pohnutým životním osudem byl souputníkem a přítelem Pabla Picassa, Marca Chagalla, Františka Kupky a Paula Kleea. Přátelil se také s Františkem Tichým, Toyen, Otokarem Kubínem, Františkem Muzikou a Zdeňkem Burianem.

Azajtókzáródnak! Lukáš Musil ve Ville Pellé

Villa Pellé patří od 25. září do 24. listopadu 2019 čárám a archetypům v nejnovějších dílech výtvarníka Lukáše Musila, dříve známého pod pseudonymem MUSA. Pod názvem Azajtókzáródnak! (z maďarského: “Kérem vigyázzanak, Az ajtók záródnak!” – Pozor, dveře se zavírají!) představuje Galerie Villa Pellé umělcovu tvorbu z posledních čtyř let.

Pod názvem Pro kamna ke Špačkovi se skrývá výstava dvou renesančních uměleckých řemesel – hrnčířství a kamnářství, kterou Muzeum hlavního města Prahy otevřelo v Domě U Zlatého prstenu. Chloubou expozice je renesanční keramika a kamnové kachle z dílny mistra Adama Špačka, která byla odkryta při archeologickém průzkumu v Truhlářské (dříve Hrnčířské) ulici. Výstava je k vidění až do 29. března 2020.

Zakladatelka PET-artu Veronika Richterová vystavuje v Galerii Millennium

Sochařka Veronika Richterová s oblibou využívá nalezené použité materiály, zejména plasty. Její aktuální výstava v pražské Galerii Millennium pod názvem Nakoupeno v Japonsku představuje převážně trojrozměrné objekty vyrobené specificky z japonských obalových materiálů. Výstavu, která Vás pobaví, můžete shlédnout do neděle 6. října.

Anonymní autor článku Kniha jako umělecké dílo na portálu iUmění propaguje nákupy vzácných knih s investičním motivem. Přitom staví do jedné roviny produkci bibliofilských nakladatelství (Aulos, Teapot) a limitované luxusní edice dominantních nakladatelských domů (Taschen, Euromedia, Albatros). Příčinou záměny může být buď neznalost, anebo – pravděpodobněji – záměrná manipulace s fakty. Vyjasněme si jednou provždy podstatný rozdíl mezi autentickou uměleckou knihou a průmyslově vyráběným knižním fetišem pro snoby.

Výstava Český a římský král Václav IV. v Císařské konírně Pražského hradu představuje české gotické umění tzv. krásného slohu na přelomu 14. a 15. století. Současně připomíná kontroverzní osobnost krále Václava IV., který zaostal daleko za svým otcem po stránce morálních zásad, vladařské odpovědnosti i politických schopností, nikoli však jako stavebník, mecenáš a milovník umění. Výstava zahájená 16. srpna, v den 600. výročí panovníkova úmrtí, trvá do 3. listopadu.

V dnešní době konzumního hédonismu je naprosto nepředstavitelné, aby někdo zcela podřídil svůj život hromadění uměleckých knih. A přece historicky nedávno žil v Čechách člověk, který po celých pětatřicet let sám pro sebe tiskl krásné knihy v primitivních podmínkách své domácnosti. Jmenoval se Josef Portman a byl úředníkem a později knihovníkem v Litomyšli. Výstava Mánie Josefa Portmana, kterou pořádá Městská galerie Litomyšl v Domě U Rytířů do 8. září, představuje podivuhodný soukromý ráj – uměleckou sbírku a vydavatelský odkaz tohoto svérázného a v mnohém kontroverzního milovníka umění.

A Cool Breeze - sochy 21.století v Rudolfinu

A Cool Breeze výstava 17 současných umělců přináší výběr moderního figurálního sochařství. Socha 21.století není jen klasickým zobrazením postavy v jejím proporčním a estetickém smyslu. Stala se nositelkou individuálních pocitů, společenských témat vyjádřených vážně i s ironií. Na vystavených dílech oceňuji nejen myšlenku, ale i řemeslné zpracování mramoru (Athae Jaber), dřeva (Thomas Schutte), keramiky (Christian Holstad ), kovu (Georg Herold, Antony Gormley), kombinované techniky (Ron Mueck, Melik Ohanian, Isa Genzken, Paloma Varga Weisz, Roger Hiorns, Krištof Kintera, Frank Benson).

Kultura novodobé umělecké knihy se u nás zrodila v období na sklonku monarchie a dosáhla nebývalého rozkvětu v letech mezi světovými válkami. Za éry komunismu byla zatlačena do šedé zóny či do podzemí, znovu se nadechla k životu v devadesátých letech a nyní opět chřadne – tentokrát kvůli nedostatku zájmu. Značka Ateliér Krupka však zůstává synonymem všeho, co s krásnou knihou souvisí – od výroby ručního papíru, přes ruční sazbu a tisk po umělecky originální a řemeslně dokonalé knižní vazby.