Publicistika

Je to již déle než měsíc, co epidemie koronaviru vytěsnila naše setkávání s uměním do virtuálního prostoru. Milujete výtvarné umění, ale od stálého sledování monitoru či displeje vás již pálí oči? Potom máme pro vás tip: vyzkoušejte podcasty o umění.

Monografická studie Oldřich Hamera z pera Evy Čapkové, vydaná nakladatelstvím Arbor vitae v roce 2019, představuje umělce, jemuž voní kameny,  milovníka světa v podzemí, nezaměnitelného grafika a malíře, „tajně slavného“ žáka a pokračovatele Vladimíra Boudníka.

Na čtyři týdny trvající protiepidemická opatření zareagovaly již prakticky všechny galerie zvýšenou iniciativou ve virtuálním prostoru. Galerijní instituce, které svou online prezentaci dosud spíše zanedbávaly, se probudily k činnosti, zatímco ty ostatní obohatily své prezentace o čerstvé digitální záznamy, případně představily zcela nové nápady.  Ukazuje se, že přes všechno zlé může koronavirus přinést do světa umění i něco dobrého...

New York sám o sobě je vysněnou destinací mnoha lidí a návštěva Metropolitního muzea umění je povinnou zastávkou pro každého milovníka umění. Nahlédněme společně do historie muzea, jeho sbírkových fondů a zajímavostí spojených s jeho aktivitami.

Počátek 19. století byl dobou, kdy se měnily názory na umění. Romantičtí spisovatelé a básníci se nechávali inspirovat nejrůznějšími novými podněty, nebo fenomény, které byly dříve v umění považovány za bizarní či okrajové. K takovým osobnostem patřil i francouzský romantický básník a prozaik Victor Hugo (1802-1885).

Google Arts & Culture (dříve Google Art Project) je celosvětová online platforma, která propojuje kulturní instituce s kulturní veřejností. V současnosti se na projektu podílí více než 1.200 kulturních institucí ze 70 zemí světa. Platforma nabízí všem uživatelům internetu možnost bezplatné virtuální návštěvy partnerských institucí a prohlížení digitalizovaného obsahu sbírek ve vysoké obrazové kvalitě.

Jak se stal papír pomočený od psa uměleckým dílem? Kdo o tom rozhodl? Máme a musíme to akceptovat? Těmito otázkami nás znepokojuje Pohádka o třech malířích. Její autor, brilantní ironik Josef Váchal, nám naštěstí naznačil i řešení: Proti podvodu v umění je nejlepší obranou humor.

V třetí části našeho seriálu, mapujícího online aktivity výstavních institucí, věnujeme zvláštní pozornost videozáznamům sdíleným na YouTube. Videozáznamy slouží nejčastěji k prezentaci expozic a dokumentaci doprovodných aktivit k výstavám  (rozhovorů, diskuzí, přednášek, komentovaných prohlídek).  V některých případech se videozáznamy stávají součástí náročnějších vzdělávacích projektů.

Zatímco na padesáté výročí úmrtí Josefa Váchala si loni vzpomnělo jen pár vesměs nestátních institucí, na jeho partnerku a žačku si kromě Egon Schiele Art Centra v Českém Krumlově nevzpomněl nikdo. Přitom i Anna Macková, která opustila tento svět ve věku dvaaosmdesáti let 4. května 1969, byla bezpochyby talentovanou malířkou a grafičkou a citlivou pozorovatelkou přírody.

V druhém pokračování našeho výběru online aktivit výstavních institucí se vedle internetu zaměřujeme  také na sociální sítě. Sociální média jako moderní platforma, která umožňuje institucím pružně reagovat na současnou situaci, poskytují dostatečný prostor nejen pro vlastní prezentaci, ale i pro realizaci nejrůznějších projektů. Přestože jsou výstavní prostory zavřené, virtuální prostředí dovoluje veřejnosti užít si výtvarné umění alespoň zprostředkovaně z pohodlí domova.