Publicistika

Kultura novodobé umělecké knihy se u nás zrodila v období na sklonku monarchie a dosáhla nebývalého rozkvětu v letech mezi světovými válkami. Za éry komunismu byla zatlačena do šedé zóny či do podzemí, znovu se nadechla k životu v devadesátých letech a nyní opět chřadne – tentokrát kvůli nedostatku zájmu. Značka Ateliér Krupka však zůstává synonymem všeho, co s krásnou knihou souvisí – od výroby ručního papíru, přes ruční sazbu a tisk po umělecky originální a řemeslně dokonalé knižní vazby.

Galerie Věda a umění hostí pod názvem Božská moudrost, Boží příroda intelektuálně podnětnou mezinárodní putovní výstavu reflektující rosenkruciánské hnutí – nábožensko-filozofický proud, vzešlý na počátku 17. století z prostředí německého protestantismu a pokračující v různých podobách až do naší současnosti. Jádrem výstavy je soubor historicky unikátních a umělecky cenných rosenkruciánských knižních pramenů ze sbírky pořádající instituce – Bibliotheca Philosophica Hermetica v Amsterdamu. Výstavu v sídle Akademie věd ČR na Národní třídě v Praze je možné shlédnout do 29. června.

Magic Carpets je mezinárodní evropská platforma na podporu začínajících umělců, působících v oblasti sociálně angažovaného a společensky odpovědného umění (umění ve veřejném prostoru, komunitní umění, performance, dokumentární divadlo, online umění). ​K jejím členům patří Nadace Prague Biennale, která na přelomu května a června uspořádala v Praze festival Magic Carpets 2019 - Kompilace skutečností. Jednou z hlavních událostí festivalu byla místně specifická multimediální instalace v bazénu bývalých karlínských kasáren.

Nová tvorba Oldřicha Hamery je zjevením: malba papírovinou ...

Ve čtvrtek 30. května zahájila galerie Maldoror výstavu, prezentující tvorbu Oldřicha Hamery z období posledního roku. Pro znalce a obdivovatele umělce, proslulého především strukturální grafikou a monotypem, byla tato událost opravdovým zjevením, neboť odhalila dosud neznámou a radikálně novou podobu jeho díla. Na vernisáži byla konečně představena již dlouho očekávaná monografie Oldřicha Hamery z pera Evy Čapkové, která je rovněž kurátorkou aktuální výstavy i autorkou textu zdařilého katalogu. Expozici v Galerii Maldoror (Přemyslova 9, Praha 2, otevřeno ve středu až sobotu v 13.-18. h) je možné navštívit do 22. června.

Animefest 2019

Ve dnech 24.5. – 26. 5. 2019 se v Brně konal Animefest 2019, setkání fanoušků anime (japonského animovaného filmu) a mangy (japonského komiksu). Brněnské výstaviště tak i letos hostilo tuto nejstarší ­– a zároveň také největší – akci zaměřenou na japonskou popkulturu u nás. Letošní ročník Animefestu byl již šestnáctý v řadě a svým návštěvníkům nabídl pestrý program v podobě nejrůznějších přednášek, projekcí, workshopů a soutěží.

Letos tomu bude právě sto let, co se 29. září 1919 v Mistříně u Kyjova narodil Vladimír Vašíček, jeden z nejvýraznějších představitelů naší abstraktní malby druhé poloviny 20. století. Jeho charakteristický výtvarný projev se vyznačuje neobyčejnou energií spontánních linií a nelomených barev, spějící k osobitému kompozičnímu řádu. Sté jubileum umělcova narození připomíná výstava na Nové radnici v Brně i náš příspěvek s ukázkami malířského díla a jeho reflexe v řadách výtvarných teoretiků.

Otázka o podstatě umění zneklidňovala Josefa Váchala po celý život, což se otisklo do jeho rozsáhlého literárního díla i korespondence. Většina těchto stop má fragmentární, subjektivní a ironický charakter. Výjimkou je přednáška O umění, rukopis pravděpodobně z roku 1934, která představuje reflexi relativně ucelenou, objektivní a seriózní, byť nepostrádající nezbytnou dávku váchalovského sarkasmu. Odtud vybíráme dvanáct postřehů, které si bezmála sto let po svém vzniku uchovaly udivující aktuálnost.

Od čtvrtka 16.5 do neděle 19.5. proběhl v Mnichově již desátý veletrh současného umění STROKE. Založili jej bratři Marco a Raiko Schwalbeovi s cílem vyvést umění z etablovaných galerií a přiblížit ho k člověku. Podle vlastních údajů je STROKE s více než 180.000 návštěvníky za posledních sedm let vedoucím festivalem soudobého umění v Německu. Cílem tohoto veletrhu mladého umění a subkultury je nabízet cenově dostupná díla z oblasti street art, urban art, digitálního umění a designu.

Cesta Veroniky k výstavě obrazů její duše

V průběhu celého května je k vidění výstava akrylů Veroniky Lacinové na úřadě městské části Praha 7. Vernisáž proběhla 24. dubna 2019 za početné účasti. Autorka je členkou Skupiny F, komunity výtvarníků se zkušeností s duševním onemocněním.

Je příznačné, že na padesáté výročí úmrtí Josefa Váchala, umělce-solitéra mířícího vždy autenticky vlastní cestou a často proti hlavnímu proudu, si žádná z oficiálních muzejních a galerijních institucí nevzpomněla. Jediným projevem piety se tak stalo otevření výstavy v poněkud stísněných prostorách soukromého knihkupectví a antikvariátu Trigon v Praze-Holešovicích. Skrovnou, zato ryze váchalovskou, výstavu čtrnácti současných tvůrců inspirovaných umělcovým odkazem můžete navštívit do 4. července.

V rámci Týdne umění (22. 4. - 28. 4. 2019) se Galerie MeetFactory představila coby "Veřejný dům":  25. 4. 2019  otevřela divákům i běžně nedostupné prostory atelierů současných rezidentů. Zárověň proběhly dvě vernisáže výstav. České autorky Mileny Dopitové: Příště u vás a bývalých rezidentek Meetfactory Michal Baror a Amalia Vargas: Bite the Bullet.

Na Zelený čtvrtek zahájila Národní galerie Praha výstavu Josef Šíma: Cesta k Vysoké hře, mapující Šímovu tvorbu od počátků k době působení ve skupině Le Grand Jeu (1927-33), jejímž zakládajícím členem se v Paříži usazený český umělec stal. Stejnojmennou expozici představila na přelomu loňského a letošního roku Moravská galerie v Brně. Její rozšířenou pražskou verzi můžete navštívit ve Valdštejnské jízdárně do 28. července.

Oldřich Tichý – Úžas nad prostotou bytí

Je velkým povzbuzením, že i v současnosti, kdy nás oficiální umění zaplavuje jednak podbízivou popkulturou jednak agresivními ideologiemi, stále tvoří umělci, kteří nacházejí inspiraci v pozorování přírody a v promýšlení jejího řádu a jejích věčných rytmů. O tom, že pokora vůči stvořenému světu, nemusí vést k popisnému realismu, natož k imitaci skutečnosti, se můžete přesvědčit návštěvou výstavy Oldřicha Tichého, která probíhá do 18. května v galerii CREARS v Rožnově pod Radhoštěm.

Vídeňská výstava Flying high je obsáhlou přehlídkou tvorby umělkyň Art Brut. Prezentovaná díla byla zapůjčena z nejznámějších sbírek Art Brut z Bernu, Heidelbergu, Lausanne, Villeneuve D´Ascq a ze soukromých sbírek. Expozice dokazuje fakt, že neškolení umělci stejně jako psychicky nemocní dokáží svou mimořádnou vnímavostí a nevšední kreativitou vytvořit jedinečné objekty srovnatelné s díly uznávaných profesionálních umělců. Výstava v Bank Austria Kunstforu ve Vídni trvá do 23. června.

Josef Hampl, všestranný tvůrce a objevitel nových cest

Krátce před svými sedmaosmdesátými narozeninami pokojně zemřel ve svém venkovském domě v Hrušově u Benátek nad Jizerou všestranný tvůrce a objevitel nových uměleckých postupů Josef Hampl. Od počátku šedesátých let náležel k nadaným protagonistům české strukturální abstrakce na poli grafiky i malby. Koncem desetiletí se jeho výtvarný názor změnil, nikoli však autenticita jeho tvůrčího hledání.

Národní knihovna otevřela v Galerii Klementinum neobvyklou expozici nabízející pohled na historii a současnost svobodného zednářství v českých zemích. Autory výstavy i zapůjčiteli většiny exponátů jsou členové Lóže Národ, jedné z nejstarších dosud aktivních zednářských společností v Čechách, která právě slaví sté výročí svého založení. Výstavu s názvem Lóže Národ. Svobodné zednářství očima svobodných zednářů můžete navštívit do 19. května.

Artwall: Co ženy a muži nechtějí slyšet

Včera začala ve veřejném prostoru okolí Letenského tunelu výstava Každodenní sexismus. Kresby výtvarnice Ivany Šátekové předvádějí zraňující otázky založené na genderových stereotypech. Akci podpořilo hnutí Nesehnutí, které provozuje web sexismy.cz. Podle sdílených zkušeností jsou ženy často zrazované například od některých sportů a muži zase od práce s malými dětmi.

Neobvyklý úhel pohledu na otázku původu abstraktního umění otevřela mnichovská galerie Lenbachhaus na přelomu roku 2018 a 2019. Výstavou pod názvem Weltempfänger představila dílo tří umělkyň – Georgiany Houghton, Hilmy af Klint a Emmy Kunz, které inspirovány medijní kresbou dospěly nezávisle na vlivu uměleckých avantgard k abstraktnímu projevu.

Belveder přináší satisfakci pro vídeňské umělkyně

Rakouská galerie Belvedere ve Vídni pořádá od 25. ledna do 19. května 2019 výstava s názvem Město žen, Umělkyně ve Vídni 1900 – 1938. Její kurátorkou je Sabine Fellner. Mnohé z padesáti představených autorek byly v důsleku světové války zapomenuty nebo skončily v koncentračních táborech. Pořadatelé chtějí přispět k jejich spravedlivému zapsání do historie umění. 

Jan Blažej Santini Aichel – Geometrie posvátného prostoru

Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze otevřelo v Domě U Černé Matky Boží pod názvem Jan Blažej Santini Aichel. Geometrie posvátného prostoru neobyčejnou výstavu věnovanou velkému tvůrci sakrálních staveb v Čechách i na Moravě, který byl současně nejoriginálnějším představitelem evropské barokní architektury v záalpské oblasti. Vynikající expozici, bohatou na architektonické výkresy, fotografie exteriérů a interiérů i trojdimenzionální modely staveb, můžete shlédnout do 15. září.